مدیرکل دامپزشکی استان مازندران نسبت به تبعات عرضه غیرقانونی لاشه پرندگان مهاجر هشدار داد و برخورد با مراکزی چون بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار را مستلزم هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط دانست.

پرندگان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سیدحسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: زمستان، فصل شیوع بیماری‌های ویروسی چون گامبورو، نیوکاسل، برونشیت کمپلکس تنفسی و احتمالا آنفلوانزا در میان پرندگان است. به همین دلیل به منظور پیشگیری از ورود و تکثیر ویروس و بیماری احتمالی از هموطنان عزیز خواهشمندیم از صید، شکار، خرید و فروش و تماس با پرندگان مهاجر که می‌توانند ناقل این قبیل ویروس‌ها باشند، خودداری کنند.

وی گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته با فرا رسیدن فصل سرما، رصد و پایش همکاران ما به منظور شناسایی کانون‌های احتمالی بیماری‌های فوق آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. از وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست و دهیاران و پرورش‌دهندگان طیور هم خواسته‌ایم در صورت مواجهه با هر مورد مشکوک از تلفات پرندگان، ما را در جریان بگذارند تا بتوانیم پس از نمونه‌گیری، نسبت به آلودگی یا عدم آلودگی لاشه، اعلام نظر کنیم.

وی ادامه داد: هر ساله با ورود پرندگان مهاجر احتمال دارد سویه‌های جدیدی از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان منتشر شود و از آنجا که پرندگان مهاجر، مهم‌ترین منشاء انتقال این ویروس به شمار می‌روند از مردم می‌خواهیم از تماس با پرندگان مهاجر و نزدیک کردن آنها به پرندگان بومی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران، با ابراز تأسف از عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در برخی بازارهای استان مازندران یادآور شد: بارها طی مکاتبات و همچنین در نشست‌ها با مسئولان استان، نسبت به تبعات عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار هشدار داده و خواهان جلوگیری از آن شده‌ایم اما برخورد با این تخلفات، مستلزم هماهنگی تمام دستگاه‌های ذی‌ربط است و همانطور که پیشتر گفته شد سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند از این اقدام غیر اخلاقی و غیرقانونی جلوگیری کند. بنابر این پیشنهاد می‌شود نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، شهرداری، فرمانداری و دستگاه قضایی ضمن بازدید میدانی اقدام لازم قانونی را برای جلوگیری از عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در این مرکز انجام دهند.

کد خبر 468816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha