ایران و آمریکا در مورد نادری همکاری میان دو دشمن قدیمی که روابطشان از هنگام سر کار آمدن ترامپ بدتر شده است روز شنبه ۱۶ آذر دو زندانی را مبادله کردند.

ظریف و سلیمانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، ترامپ اعلام کرد «ژائو ونگ» یک شهروند آمریکایی چینی‌تبار که سه سال به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود به آمریکا بر می‌گردد. یک مقام ایرانی نیز از آزادی مسعود سلیمانی بازداشت در آمریکا خبر داد. سوئیس در این مبادله زندانیان نقش میانجی را ایفا کرده است.

خبرگزاری ایرنا نیز از استقبال محمود جواد ظریف وزیر خارجه ایران از مسعود سلیمانی در زوریخ سوئیس خبر داد. 

ترامپ در بیانیه کاخ سفید از دولت سوئیس برای کمک به مذاکرات برای آزادی ونگ تشکر کرده است.

ظریف قبلا از قریب‌الوقوع بودن آزادی سلیمانی خبر داده بود. بعد در روی توئیترش عکس‌هایی را با سلیمانی در حال صحبت در یک هواپیمای ایرانی منتشر کرد.

ظریف در توئیترش نوشت: «خوشحالم که پروفسور مسعود سلیمانی و آقانی شی‌یون ونگ به زودی به خانواده‌هایشان خواهند پیوست. از همه افراد دخیل در این کار به خصوص دولت سوئیس بسیار متشکرم.»

ایرنا نیز نوشت «ژائو ونگ» شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد.

ونگ شهروند آمریکای چینی‌تبار که برای تز دکترایش در دانشگاه پرینستون درباره تاریخ ایران پژوهش می‌کرد و سال پیش دستگیر شد، در این عکس مربوط به ژوئیه ۲۰۱۷ در کنار همسر و پسرش دیده می‌شود.

  • ترامپ از ایران تشکر کرد

رئیس‌جمهور آمریکا مبادله زندانیان با ایران را حاصل «یک مذاکره بسیار منصفانه» توصیف کرد و مدعی شد که این امر نشانه آن است که واشنگتن و تهران می‌توانند با هم به توافق دست یابند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شنبه شب از ایران بابت موافقت با مبادله زندانیان میان دو کشور تشکر کرد و مدعی شد که این امر نشانه امکان‌پذیر بودن توافق میان دو کشور است.

ترامپ در واکنش به آزادی وانگ در توییتر نوشت: «او که در دوره دولت اوباما بازداشت شده بود (با وجود هدیه ۱۵۰ میلیارد دلاری)، در دولت ترامپ بازگشت. از ایران بابت یک مذاکره بسیار منصفانه متشکرم. دیدید، می‌توانیم با هم معامله کنیم!»

پیش از این هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا رویکرد ایران در روند گفت‌وگو برای انجام این مبادله را «سازنده» توصیف کرده بود. یک مقام آمریکایی هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده است که آزادی وانگ نشان می‌دهد که ایران حاضر است در موضوعات مختلف وارد مذاکره شود.

کد خبر 468417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha