وزارت بهداشت ژآپن ممنوعیت کاشتن رویان‌های انسانی تغییر ژنتیکی داده شده را پیشنهاد کرده چرا که می‌گوید این عمل ممکن است بازاری برای «نوزادان طراحی‌شده» ایجاد کند.

CRISPER

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌میل یک هیئت کارشناسی که این توصیه را اعلام کرده است می‌گوید دادن مجوز به کاشتن رویان‌های تغییر ژنتیکی‌داده شده ممکن است خطرات جدی بهداشتی هم برای نوزاد و هم به طور بالقوه برای نسل‌های آینده داشته باشد.

این هیئت با پژوهش‌های در حال انجام بر روی رویان‌های انسانی ویرایش ژنتیکی‌شده برای شناخت بهتر بیماری‌های وراثتی یا سایر مشکلات بهداشتی مخالفتی ندارد، اما با کاشتن هر یک از این رویان‌های ویرایش ژنتیکی‌شده در رحم مادران مخالف است.

دولت ژاپن در ابتدا در سال ۲۰۱۸ به انجام ویرایش ژنوم رویان‌های انسانی مجوز داده بود.

شایع‌ترین روش ویرایش ژنی «کریسپر» (CRISPR) یا «تناوب‌هایِ کوتاهِ پالیندرومِ فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌ای» نام دارد.

در این روش از یک آنزیم مشتق از باکتری استفاده می‌شود که می‌تواند زنجیره DNA را در محل خاصل بشکند و شکافی ایجاد کند که در آن می‌توان یک قطعه جدید DNA متصل و جایگزین کرد.

استفاه ز ویرایش ژنومی بر روی رویان انسانی در حال حاضر در فرانسه، ألمان و بریتانیا ممنوع است.

سال پیش یک دانشمند چینی به نام هه جیانکویی ادعا کرد که نخستین نوزاد انسانی با اصلاح ژنتیکی را به دنیا آورده است که در برابر ویروس ایدز یا اچ‌آی‌وی مقاوم است.

تکنولوژی ویرایش ژنی در حال حاضر برای شماری از کاربردهای دیگر به خصوص در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود.

گروهی از دانشمندان دانشگاه تسوکوبا در حال کار بر روی یک گوجه‌فرنگی اصلاح ژنتیکی‌شده هستند که غلظت‌های بالای گاما آمینو بوتیریک اسید، ترکیبی که به کاهش فشار خون کمک می‌کند، دارد.

ویرایش ژنی همچنین برای تولید گونه‌های برنج با محصول‌دهی بالاتر و ایجاد سیب‌زمینی که هنگام سبز شدن سم ایجاد نمی‌کند، به کار رفته است.

کد خبر 468400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha