خروجی سد زاینده‌رود، ۱۳ آذرماه کاهش یافت و زمان باز شدن دوباره سد هنوز به طور دقیق مشخص نیست. با توجه به اینکه بر روی این رود، پل‌های تاریخی مهمی همچون سی‌وسه‌پل، خواجو، شهرستان و... قرار دارد، بررسی آسیب‌های احتمالی باز و بسته شدن آب برای پایه این پل‌ها امری ضروری است.

33 پل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان در این باره اظهار کرد: پل‌های معمولی و همچنین پل‌هایی که در پایه آن‌ها از ساروج استفاده‌ شده، پایه‌ای آهکی دارد و این پایه آهکی باید در بازه زمانی احداث پل تا مدتی بعد، در معرض آب باشد، تا دچار مشکل نشود.

نیما ولی بیگ ادامه داد: اگر پس‌ازاین مدت، پایه‌های آهکی تماسی با آب نداشته باشند برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه آسیب زیادی به پل‌ها می‌رساند، فرآیند تر و خشک شدن‌های متوالی است. اینکه به‌صورت پیاپی، آب رودخانه را می‌بندند و دوباره باز می‌کنند، باعث می‌شود که پایه‌های پل خیس و خشک شود و به آن آسیب برسد.

ولی بیگ که به دعوت مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل، وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای صحبت درباره پل‌های تاریخی اصفهان به کتابخانه مرکزی آمده بود، همچنین در خصوص آسیب منظری به پل‌های تاریخی شهر نیز گفت:  در گذشته، تنها به حریم محوطه‌های تاریخی توجه می‌شد، اما اکنون حریم محوطه‌های طبیعی نیز باید موردتوجه قرار گیرد و قانونی پیش‌بینی شود که در آن بر حفظ حریم اطراف پل و رودخانه تأکید شده باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: رودخانه بخشی از منظر شهری است و برای جلوگیری از آسیب به این منظر، نباید اجازه احداث بناهای بلندمرتبه در اطراف آن داده شود، به همین دلیل نگاه شهرداری‌ها باید به سمتی برود که ضوابطی را حاکم کنند تا از ساخت‌وسازهای بلندمرتبه اطراف رودخانه‌ها جلوگیری شود.

کد خبر 468284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha