معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در جریان اعتراض‌های روز گذشته (جمعه ۵ آذر) اصفهان، پل‌های تاریخی آسیبی ندید.

پل خواجو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کشاورزان اصفهانی برای حدود ۱۷ روز با برپا کردن چادری در روبه‌روی پل خواجو اقدام به تحصن و اعتراض نسبت به عدم تحقق حق‌آبه‌ها و جاری نشدن آب در بستر زاینده‌رود بودند. علاوه بر این تحصن، در روز ۲۷ آبان تجمعی بزرگ برای جاری شدن زاینده‌رود و اعتراض به وضع موجود شکل گرفت.

اما روز گذشته (جمعه ۵ آذر) درست روبه‌روی پل تاریخی خواجو و در بستر خشک زاینده‌رود (جایی که پیش‌تر چادرهای کشاورزان بود) اعتراضاتی شکل گرفت که به خشونت انجامید. در نهایت این اعتراضات با پراکنده کردن معترضان توسط نیروی انتظامی و یگان ضدشورش به پایان رسید. استفاده از سنگ، گازهای اشک‌آور، حضور موتورها روی پل تاریخی و موارد دیگر باعث ایجاد نگرانی نسبت به وضعیت پل‌های تاریخی اصفهان به خصوص پل‌خواجو شد.

ناصر طاهری در همین رابطه افزود: اعتراضات اخیر در نزدیکی پل خواجو رخ داد و نگران آسیب به پل‌های تاریخی در اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان وجود داشت؛ از همین روی یگان حفاظت میراث فرهنگی در پل خواجو مستقر شد. البته خوشبختانه مردم نسبت به آثار تاریخی حساسیت دارند و به این آگاهی رسیدند که به این بناها آسیبی وارد نشود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: مردم برای مطالبه‌گری از دولت جمع شده بودند و بحث آسیب به آثار تاریخی به هیچ عنوان مطرح نبود، مردم به سطحی از آگاهی رسیدند که هیچ مشکلی در خلال تحصن کشاورزان و اعتراضات روز گذشته برای پل خواجو و دیگر آثار تاریخی اصفهان ایجاد نشد.

وی تاکید کرد: مردم اصفهان برای مطالبه آب و احیای زنده‌رود در هفته‌های گذشته گردهم جمع شدند و این مطالبه خود یک ارزش تاریخی دارد، مردمی که برای جریان رود در زیر پل‌های تاریخی مطالبه‌گری می‌کنند، هیچگاه به پل‌ها آسیبی نمی‌زنند.

طاهری درباره فرونشست در آثار تاریخی اصفهان که ناشی از عدم جاری بودن زاینده‌رود است، اظهار کرد: مساله فرونشست در اصفهان وجود دارد و سازمان زمین‌شناسی نیز آن را تأیید کرده است. فرونشست برای کل دشت اصفهان در حال وقوع است و قطعاً بناهای تاریخی نیز آسیب خواهند دید. ارزش‌های تاریخی و فرهنگی اصفهان معرف این شهر و حتی کشور در جهان هستند و باید به حفظ آثار تاریخی اهمیت ویژه داد.

وی افزود: در حوزه تخصصی میراث فرهنگی مشغول پیگیری بحران فرونشست در اصفهان هستیم و در جلسات مختلف نیز حضور داریم. با دستگاه‌های تخصصی در حوزه زمین‌شناسی ارتباطاتی گرفتیم و مشغول همکاری با این ارگان‌ها هستیم. اگر آب در زاینده‌رود جاری شود، قطعاً آثار تاریخی ما هم در امان خواهند بود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پل‌های تاریخی سازه‌های آبی هستند و باید در بستر آبی به زیست خود ادامه دهند، در صورت جاری شدن آب، بسیاری از مشکلات پل‌های تاریخی حل خواهد شد. پابه‌های پل‌های تاریخی برای قرن‌ها در آب بوده و جاری نبودن زاینده‌رود آسیب به این پل‌ها وارد می‌کند.

کد خبر 639750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha