شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

زهرا صبری نمایش «خاک و تاج» را با استفاده از عروسک کاغذی و برگرفته از نمایشنامه‌های «هملت» و «مکبث» ویلیام شکسپیر به یاد مریم میرزاخانی روی صحنه برده است.

خاک و تاج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، صبری که این روزها نمایش «خاک و تاج» را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه دارد، درباره این اثر نمایشی که برگرفته از نمایشنامه‌های «هملت» و «مکبث» ویلیام شکسپیر است گفت: سال‌هاست به اجرایی برگرفته از نمایشنامه‌های «مکبث» و «شاه لیر» ویلیام شکسپیر فکر می‌کردم. وقتی قرار شد که از عروسک کاغذی روی صحنه استفاده کنم و از متون شکسپیر وام بگیریم باید خیلی مراقب باشیم که نگاه درست، نو و قابل تأملی را به تماشاگر عرضه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: علاقه شخصی من به مریم میرزاخانی باعث شد تا اجرای «خاک و تاج» را به او تقدیم کنم. با اینکه از نزدیک با او آشنا نبودم وقتی دیدم که چقدر برای ایران و جهان افتخارآفرین بوده و اکنون در میان ما نیست اندوهگین شدم. در تمرین‌های «خاک و تاج» به تصاویری رسیدیم که نیازمند دقت بسیار برای شکل‌گیری بود و وقتی عکس‌های میرزاخانی را دیده بودم که روی تخته سیاه معادلات ریاضی را حل می‌کرد، برایم جالب بود. روزها با دیدن این تصاویر به مریم میرزاخانی فکر می‌کردم و از این رو تمام اجراهای گذشته، حال و آینده «خاک و تاج» به یاد مریم میرزاخانی خواهد بود.

سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» درباره دغدغه خود برای به صحنه بردن آثار نمایشی برگرفته از ادبیات کهن ایرانی، ادامه داد: من همیشه دغدغه ادبیات ایرانی را دارم و افتخارم این است که روزی بتوانم «سیمرغ» عطار نیشابوری را روی صحنه ببرم. عروسک‌ها در کارهای من ستون‌های اصلی هستند و به نقاط اصلی یک صفحه یا ستون‌های یک ساختمان تبدیل می‌شوند.

صبری درباره استفاده از شیوه‌های مختلف نمایش عروسکی در فعالیت‌های خود و استفاده از شیوه عروسک کاغذی در نمایش «خاک و تاج»، توضیح داد: عروسک‌های «خاک و تاج» کاغذی هستند زیرا دوست داشتم تجربه کار با عروسک کاغذی را داشته باشم. سال‌ها پیش ورک‌شاپی را با آقای الن گذرانده بودم و همیشه دغدغه ام بود که با عروسک کاغذی کار کنم.  وی تصریح کرد: دغدغه‌ام این است که به مخاطب چیزی را روی صحنه نشان دهم که برایش نو و جذاب باشد ولی باید در یک کار به چیزی که لازم و ملزوم صحنه است برسم و صرفا با اصرار قصد انجام کاری نو را ندارم.

نمایش «خاک و تاج» هر روز ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

کد خبر 468255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha