مدیرکل هواشناسی استان اصفهان بابیان اینکه شهر اصفهان بر اساس طبقه‌بندی اقلیمی  lrimo climate خشک و نیمه‌خشک است، گفت: بر اساس بررسی‌های اقلیمی این سه دهه، تغییراتی که در شهر اصفهان اتفاق افتاده باعث شده که این شهر از خشک به فرا خشک تغییر پیدا کند.

اصفهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا‏، حمیدرضا خورشیدی اظهار کرد: رخداد مخاطرات جوی و اقلیمی ازجمله خشک‌سالی اثرات شدیدی در برخی از نقاط جهان و به‌ویژه مناطق حساس نیمه‌خشک داشته است که کشور ایران و استان اصفهان هم از این امر مستثنا نبوده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه گرمایش کره زمین و رخداد مخاطرات جوی و اقلیمی یکی از چالش‌های مهم جهانی محسوب می‌شود، افزود: روند گرم شدن دمای کره زمین موجب تغییرات وسیعی در الگوهای آب و هوایی، ازجمله بسامد و شدت مخاطرات جوی، توزیع بارش و ... شده که پیامدهای بسیار گسترده‌ای ازجمله پدیده‌های مانند خشک‌سالی‌های طولانی‌مدت، طوفان‌های گردوخاک شدید، از بین رفتن منابع طبیعی و درنتیجه آن مهاجرت و خالی از سکنه شدن شهرها و روستاها را به دنبال داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به گزارش هیئت جهانی تغییر اقلیم (ipcc) در سال ۲۰۱۳، گفت: بر اساس این گزارش منطقه خاورمیانه در آینده گرم‌تر و خشک‌تر خواهد شد و افزایش دما و کاهش بارش منجر به وقوع خشک‌سالی در منطقه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی دو دهه اخیر گرمایش جهانی موجب تغییرات گسترده‌ای در بسیاری از متغیرهای هیدرو اقلیمی و اکوسیستم‌های طبیعی شده و به‌طور مستقیم یا باواسطه جنبه‌های گوناگون آب، خاک، هوا، محیط‌زیست و زیربناهای اقتصادی اجتماعی بخش‌هایی از کشور، به‌ویژه استان اصفهان را مورد تهدید قرار داده است.

خورشیدی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط سازمان‌های معتبر بین‌المللی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، مخاطرات محیطی است که ریشه در تغییر شرایط اقلیمی (تغییر اقلیم) دارد.

مدیرکل هواشناسی استان با بیان اینکه سکونتگاه‌ها به‌ویژه جوامع شهری به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین ساخته‌های دست بشر، با ریسک‌های بالقوه گسترده‌ای به دلیل محدوده وسیعی از مخاطرات و نیز به دلیل آسیب‌پذیری چندگانه‌شان، مواجه هستند، تأکید کرد: بر این اساس توجه ویژه به افزایش تاب‌آوری شهرها در مقابل رخداد مخاطرات جوی و اقلیمی تحت شرایط تغییر اقلیم ضروری است.

کد خبر 467699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha