چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

نصرت کریمی، بازیگر نقش آقاجان در «دایی جان ناپلئون» سه‌شنبه دوازدهم آذرماه درگذشت. به این بهانه مروری داشته‌ایم بر کتاب‌های او.

نصرت كريمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، نصرت کریمی، بازیگر سینما و تئاتر سه‌شنبه 12 آذرماه بر اثر کهولت سن درگذشت. بیشترین شهرت این نویسنده و کارگردان به دلیل حضور در سریال «دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی است که اثری اقتباسی از کتابی با همین نام است. همچنین این هنرمند را بیشتر با حضور در فیلم‌هایی چون «گوزن‌ها» به عنوان دستیار فیلمبردار، «خانه خراب» و «درشکه‌چی» به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان می‌شناسند؛ در حالی که علاوه بر این وی دستی به قلم داشته و کتاب‌هایی را به رشته تحریر درآورده است.

از جمله کتاب‌هایی که این نویسنده و کارگردان نوشته است می‌توان به کتاب «درون و برون: انعکاس خصوصیات اخلاقی در چهره آدمی» اشاره کرد. این کتاب با موضوع قیافه‌شناسی یکبار سال ۱۳۶۸ با تیراژ ۵۰۰۰ نسخه و بار دیگر در سال ۱۳۸۷ با ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات مرکب سپید منتشر شد. نصرت کریمی در این کتاب چگونگی انعکاس اخلاق و روحیه آدمی در چهره را با شیوه علمی و به همراه تصاویر گویا نشان می‌دهد.

بازیگر «حکیم‌باشی» زندگی‌نامه بنیانگذار تئاتر علمی در ایران، عبدالحسین نوشین، را نوشته است و در کتابی با عنوان «یادنامه عبدالحسین نوشین» منتشر کرده است. کریمی در این کتاب به بیان سرگذشت زندگی نوشین، نامه‌ها و یادبودها، خاطرات دوستانش و سخنان برخی کارگزاران، تهیه‌کنندگان و بازیگران تئاتر ایران درباره او می‌پردازد. برخی از این افراد عبارت‌اند از: محمود دولت‌آبادی، نصرت کریمی، هما روستا، علی نصیریان، داوود رشیدی، صادق شباویز، توران مهرزاد و عزت‌الله انتظامی.

«۱۶ نمایشنامه تلویزیونی» و «پیوند» نیز دیگر کتاب‌های این نویسنده به شمار می‌روند. همچنین نصرت کریمی سال ۱۳۸۳ فیلمنامه فیلم «درشکه‌چی» که خود آن را نوشت و کارگردانی کرد را در قالب کتابی با همین نام منتشر کرد.

کد خبر 467671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha