مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اعلام کرد: ۱۰۰ هزار نهال پایان این هفته در سطح ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های این استان کاشته می‌شود.  

نهال کاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، احمد طاهری در جلسه هماهنگی برگزاری این رویداد بزرگ نهالکاری گفت: در راستای حفظ، احیا و توسعه جنگل‌کاری، مراتع و مقابله با بیان‌زایی و با توجه به شرایط آب و هوایی و لزوم حداکثری از نزولات آسمانی این رویداد با شعار نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز روز پنج شنبه هفته جاری در عرصه‌های منابع طبیعی استان تهران برگزار می‌شود.  

وی ادامه داد: در ابتکاری نو و در اجرای طرح ملی بسیج همگانی و با بهره‌گیری از پتانسیل‌های دستگاه‌های اجرائی و با همکاری و مشارکت تشکل‌ها و اقشار مختلف مردم این اقدام انجام می‌شود.

طاهری با بیان این‌که فصل‌ها جابه‌جا شده‌اند و تغییرات اقلیمی کاملا محسوس است، این اقدام را بسیار مناسب دانست و یادآور شد: نهالکاری در اواخر فصل پاییز مساعد است چراکه در این فصل بیشترین بارش‌ها را داریم و نهال‌ها می‌توانند خود را با خاک و رطوب موجود در آن سازگار کنند.  

این مسئول منابع طبیعی استان تهران تاکید کرد: با توجه به مسائل و مشکلات‌زیست محیطی، استان امروز نیازمند کاشت درخت، توسعه فضای سبز و جنگل است و ضرورت ایجاب می‌کند تا تمامی دستگاه‌های مرتبط در این خصوص تلاش کنند تا استانی سرسبز داشته باشیم.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تصریح کرد: این اقدام مهم نهالکاری در ۳ شهرستان تهران، دماوند و ملارد و عملیات بذرکاری نیز در شهرستان ورامین در شرایطی اجرا می‌شود که با استقبال فرمانداران، بخشداران، دهیاران و مردم جوامع محلی روبرو شده است.  

وی ادامه داد: در حوزه آبخیز آبعلی شهرستان دماوند ۲۵ هزار اصله نهال جنگلی در سطح ۱۰۰ هکتار، حوزه آبخیز وردیج – واریش شهرستان تهران ۱۴ هزار اصله نهال جنگلی مثمر و غیر مثمر به مساحت ۵۶ هکتار و در حوزه آبخیز اخترآباد شهرستان ملارد ۶۱ هزار بوته آتریپلکس در سطح ۱۴۴ هکتار کاشته خواهد شد.  

طاهری این اقدامات را در کاهش فرسایش خاک و افزایش و بهبود پوشش گیاهی بسیار مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: علاوه بر عملیات نهالکاری، اقدامات بذرکاری همراه با احداث هلالی‌های آبگیر در سطح ۸۵۰ هکتار از مراتع حوزه آبخیز سیاهکوه شهرستان ورامین به مرحله اجرا در می‌آید.  

وی به اهداف مورد نظر در پروژه بذرکاری اشاره کرد و در این باره بیان داشت: منطقه ورامین از لحاظ میزان بارندگی منطقه کم بارش است که این اقدام موجب استفاده حداکثری از نزولات جوی و ذخیره شدن آنها می‌شود.  

طاهری افزود: سیاهکوه ورامین منطقه‌ای است که عشایر به عنوان قشلاق از آن استفاده می‌کنند که این اقدام کمک شایانی به احیای مراتع منطقه خواهد کرد و همچنین برای مقابله با بیابان زایی و کنترل ریزگردها اقدامی موثر است.  

مراتع استان تهران دارای وسعتی حدود ۹۱۹ هزار هکتار است که حدود ۶۰ هزار هکتار آن به مراتع جنگلی اختصاص دارد.  

کد خبر 467602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha