دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تمام وزیران کویت دوشنبه (27 اسفند) به خاطر عدم همکاری مجلس با هیات دولت، استعفا کردند.

به گزارش ایرنا، العربیه در گزارشی در این‌باره افزود: بیست و چهارمین کابینه کویت استعفا کرد و این وضعیت امیر کویت را در برابر گزینه‌های متعددی قرار می‌دهد.

بر اساس این خبر گزینه‌هایی که وی پیش روی دارد، یا انحلال مجلس و یا قبول استعفای کابینه و سپس تشکیل کابینه جدید است. کابینه‌ای که از عمر آن بیش از یک سال نمی‌گذرد.

خبرنگار العربیه یادآاور شد: استعفای کابینه کویت برای بسیاری از ناظران این کشور و همچنین اعضای مجلس غافلگیرکننده بود.

شیخ ناصر المحمد نخست وزیر و تعدادی از نمایندگان مجلس کویت عصر روز یکشنبه با یکدیگر دیدار کردند و درجریان آن برخی مسائل ا ز جمله موضوع افزایش ‪ ۵۰‬دیناری حقوق کارمندان که یکی از عوامل بروز تنش بین قوای مققننه و مجریه است، را مورد بررسی قرار دادند.

دیدار نخست وزیر و تعدادی از نمایندگان مجلس موجب شد که تنش بین دو قوه مزبور تا حدودی آشکار شود و شیخ ناصر محمد قول داد که درخواست‌های نماینگان را به شیخ صباح الاحمد امیر کویت منتقل کند.

العجمی افزود: بسیاری از ناظران بر این باورند که دیدار روز گذشته موجب شد تنش بین قوای مزبور حل و فصل شود، اما به نظر می‌رسد که اختلاف آنان در نشست امروز مجلس و در پشت پرده ادامه داشته و در نهایت منجر به استعفای وزیران کویت شد.

وی با تاکید بر اینکه نخست وزیر استعفای وزیران را به امیر کویت تقدیم خواهد کرد گفت: نخست وزیر استعفا نکرده است.

خبرنگار العربیه گفت: صحنه سیاسی کویت علاوه بر تنشی که به آن اشاره شد، با تنش‌های متعددی از جمله لغو مصونیت از عدنان عبدالصمد و احمد لاری دو نماینده مجلس و افزایش حقوق کارمندان روبه رو است و ادامه این وضعیت موجب بروز مشکلات جدی در روابط بین قوه مقننه و مجریه شد.

وی تصریح کرد مجلس پیش از این به استیضاح تعدادی از وزیران از جمله وزیر اقتصاد و حتی نخست وزیر اشاره داشت. به این معنی که روز گذشته عبدالله عکاش و یکی دیگر از نمایندگان مجلس به استیضاح نخست وزیر اشاره داشتند و حتی استعفای نخست وزیر و روی کار آمدن نخست وزیر جدید را خواستار شدند.

 خبرنگار العربیه درپایان با اشاره به اینکه تمام این پرونده‌های تنش زا در نهایت به استعفای وزیران منتهی شد، گفت: در هر صورت امیر کویت دو گزینه پیش روی دارد :یا با استعفای وزیران موافقت و دستور تشکیل کابنیه جدید را صادر کند و یا اینکه مجلس را منحل کند و برگزاری انتخابات جدید در دو ماه آینده بر اساس قانون اساسی کویت را خواستار شود.

کد خبر 46751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز