شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم کشور نفت خیز کویت برای سومین بار طی سه سال اخیر جهت انتخاب نمایندگان پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش بی بی سی، امیر صباح الاحمد الجابر پارلمان قبلی را به دلیل آنکه نمایندگان این مجلس قصد داشتند برادرزاده وی را که مقام نخست وزیری را عهده دار بود استیضاح کنند، منحل کرد. نمایندگان مجلس کویت برادزاده امیر این کشور را به فساد مالی متهم کرده بودند.

مهمترین مسائل مطرح شده در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس کویت دسایس سیاسی موجود در این کشور و تاثیر این دسایس بر اقتصاد کویت است.

طبق این گزارش، مناقشات سیاسی در کویت که اولین کشور در میان کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس است که نظام پارلمانی را برای اداره کشور برگزیده ، چیز تازه‌ای نیست. با این حال بر اساس اعتقاد تحلیل گران این دور از انتخابات یکی از حساس ترین و پرمناقشه ترین  انتخابات پارلمانی کویت خواهد بود.

انتظار می‌رود تعداد زیادی از زنان برای اولین بار نمایندگی مجلس کویت انتخاب شوند. گفته می‌شود 16 زن کاندیدا در میان بیش از دویست نامزد متقاضی عضویت در مجلس کویت حضور د ارند.

بی بی سی در ادامه گزارش خود می‌افزاید: بسیاری از رای دهندگان در کویت دیگر از مناقشات سیاسی در این کشور خسته شده‌اند، گفته می‌شود این مناقشات وضعیت اقتصادی کویت را که تنها به صادرات نفت متکی است به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

فشارهای پارلمان کویت جهت بررسی مفاد و جرئیات قراردادهای نفتی این کشور موجب شده است تا دولت چندین بار قرار دادهای میلیارد دلاری بین‌المللی خود در عرصه صنعت نفت را لغو کرده و یا معوق کند.

به دلیل ادامه مناقشه سیاسی میان نمایندگان مجلس و دولت کویت، اجرای طرح‌های مهم توسعه اجتماعی در این کشور نیز به تعویق افتاده‌اند.

انحلال پارلمان در کویت نیز بدان معنا بود که طی دوماه اخیر هیچ قانونی از جمله طرح محرک اقتصادی این کشور از تصویب نمایندگان نگذشته است.

بر اساس گزارش بی بی سی، طی دوران تبلیغات انتخاباتی احساسات ضد حکومتی میان کاندیداها به حداکثر رسیده و دو نفر نیز به دلیل زیر سوءال بردن قابلیت خانواده الصباح در اداره کشور دستگیر شده‌اند.

 اگر چه پارلمان کویت از سایر پارلمان‌های کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از قدرت بیشتری در قانون گذاری برخوردار است، اما همچنان انتقاد از خاندان سلطنتی در این کشور مجاز شمرده نمی‌شود.

کد خبر 81459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز