سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی بالا گرفتن اختلافات میان دولت و مجلس کویت، منابع خبری اعلام کردند که شیخ ناصر‌المحمد الاحمد الجابر الصباح نخست‌وزیر، استعفای اعضای کابینه را به امیر این کشور تقدیم کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این استعفا پس از آن روی داد که شیخ ناصر محمدالاحمد الصباح، نخست‌وزیر این کشور در جلسه پارلمان مورد استیضاح قرار گرفت.

ناصر الصانع یکی از نمایندگان پارلمان کویت در این‌باره به خبرنگاران گفت که استیضاح نخست‌وزیر کویت در پی درگیری با پارلمان به‌علت ورود یک روحانی شیعه به این کشور صورت گرفته است.

اعضای دولت کویت صبح دیروز و کمی پس از آغاز پارلمان کویت در اعتراض به در دستور کار قرار گرفتن استیضاح نخست‌وزیر، مجلس را ترک کرده بودند.

براساس اظهارات یک منبع پارلمانی پس از ترک اعضای دولت کویت، پارلمان این کشور جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل داد.

براساس قانون اساسی کویت، امیر این کشور درصورت پذیرفتن استعفای نخست‌وزیر می‌تواند دولت جدیدی را تشکیل دهد یا اینکه پارلمان را منحل و انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کند.

پیش‌بینی می‌شود دولت به شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت توصیه خواهد کرد که پارلمان را منحل کند.

تنش میان دولت و مجلس در حالی بالاگرفت که هفته گذشته 3 نفر از نمایندگان سلفی مجلس کویت طرح استیضاح نخست وزیر را ارائه کردند. جنجال‌آفرینی سلفی‌های پارلمان کویت  علیه یک روحانی شیعه سبب ایجاد بحران سیاسی در کویت شد.

طیف نمایندگان سلفی پارلمان کویت و در راس آنان ولید الطبطبائی، محمد هایف و محمد المطیر در اعتراض به بازگشت حجت‌الاسلام سید محمد باقر فالی به کویت در بیانیه مشترکی تهدید کرده بودند که به‌طور رسمی طرح استیضاح نخست وزیر را در دستور کار مجلس کویت قرار خواهند داد.

آنان با تعیین ضرب‌الاجل، تهدید کرده بودند که چنانچه سید محمد باقر فالی از کویت اخراج نشود، نخست وزیر را به‌عنوان مسئول بحران کنونی استیضاح خواهند کرد.

سلفی‌های پارلمان کویت، فالی را به توهین به صحابه متهم کردند و مدعی شده بودند که وی با وجود ممنوع‌الورود بودن و داشتن محکومیت قضائی مبنی بر پرداخت جریمه نقدی و اخراج از کشور، با هماهنگی دولت، مجددا وارد کویت شده است و در این زمینه نخست‌وزیر مستقیما دخالت داشته است.

کد خبر 69337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز