بیش از نیمی از بی‌خانمان‌ها در شش کشور پیشرفته دنیا در یک بخش از زندگی خود دچار ضربه مغزی شده‌اند که می‌تواند دلیل یا حتی نتیجه بی‌خانمان شدن باشد.

بي‌خانمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ضربه مغزی یک آسیب شدید مغزی است که با تکان شدید یا خوردن ضربه به سر پدید می‌آید و می‌تواند ناشی از حادثه رانندگی، افتادن یا ضربه خوردن در دعوا باشد. گاهی این ضربه به سر می‌تواند پیامدهای درازمدت برای مغز داشته باشد که به اختلال‌های روانی و ذهنی می‌انجامد.

نتایج یک پژوهش بزرگ که در شش کشور پیشرفته و پولدار دنیا شامل استرالیا، کانادا، ژاپن، کره‌جنوبی، بریتانیا و آمریکا انجام شده نشان می‌دهد ۵۳ درصد افراد بی‌خانمان دست‌کم یک‌بار ضربه مغزی را تجربه کرده‌اند. این درصد ۲.۳ تا چهار برابر میزان افراد ضربه مغزی در کل جمعیت کشورهاست. در حدود یک‌چهارم بی‌خانمان‌ها ضربه مغزی از ملایم تا سخت در نوسان است که می‌تواند ۱۰ برابر عموم مردم باشد.

در این میان یک پرسش بدون پاسخ وجود دارد و آن اینکه بی‌خانمان‌ها ابتدا ضربه مغزی می‌شوند بعد بی‌خانمان یا برعکس؟ جنین آستین از مرکز بهداشت روانی بریتیش کلمبیا در کانادا می‌گوید: «ضربه مغزی شدن خطر بی‌خانمانی را افزایش می‌دهد و بی‌خانمان‌ها بیشتر در معرض خطر تجربه کردن ضربه مغزی قرار می‌گیرند. برای داشتن رفتار بهتر نسبت به بی‌خانمان‌ها ما باید بیشتر درباره نوع و کیفیت این رابطه مطالعه کنیم.»

در یک پژوهش دیگر ثابت شده می‌توان یک مرگ از هر سه مرگ را در بی‌خانمان‌ها با داشتن خدمات درمانی مناسب جلوگیری کرد. نکته اینجاست که باید برای بی‌خانمان‌ها مراکز درمانی در نظر گرفت تا خیلی آسان‌تر دوران نقاهت پس از آسیب‌های مغزی را پشت سر بگذارند.

کد خبر 467467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha