این روزها خبرهای زیادی درباره موج همه‌گیری آنفلوآنزا یا شمار افراد فوت‌شده به علت آن می‌شنوید.

flu

به گزارش همشهری آنلاین، اصطلاح موج آنفلوآنزا نباید باعث وحشت شما شود، منظور از موج این است که شمار افراد بیشتری نسبت به میانگین معمول در این زمان سال دچار آنفلوآنزا شده‌اند.

با اینکه زمان مطلوب زدن واکسن آنفلوآنزا در انتهای شهریور و اوائل مهرماه پیش از شروع فصل شیوع آنفلوآنزا در ماه‌های سرد سال است، اما همین حالا هم می‌توانید واکسن آنفلوآنزا را بزنید تا در بقیه فصل شیوع از دچار شدن به این بیماری در امان بمانید.

ویروس آنفلوآنزایی که امسال بیشتر شیوع یافته است، نوع  H1N1 است که علائم آن اندکی شدیدتر است و به خصوص ممکن است علائم گوارشی به صورت تهوع و استفراغ ایجاد کند. 

به جز این، علائم و شیوه‌های پیشگیری و درمان این نوع ویروس تفاوتی با انواع ویروس‌های فصلی آنفلوآنزا ندارد و واکسن موجود باعث محافظت در برابر این نوع ویروس آنفلوآنزا هم می‌شود.

  • افراد در معرض خطر 

آنطور که مقامات وزارت بهداشت می‌گویند تمام افراد فوت‌شده به علت آنفلوآنزا در امسال افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و ریوی یا افراد سالمند بوده‌اند. این افراد به علت ضعف دستگاه ایمنی‌شان بیشتر در معرض خطر دچار شدن به عوارض خطرناک آنفلوآنزا مانند ذات‌الریه هستند.

بنابراین اگر ۶۵ ساله یا بالاتر هستید یا بیماری‌ زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و کبدی (ازجمله نارسایی قلبی، آسم یا دیابت) دارید، انجام اقدامات پیشگیری مانند زدن واکسن برای شما ضرورت بیشتری دارد.

کودکان زیر پنج سال نیز بیشتر در معرض خطر عوارض آنفلوآنزا هستند. در این مورد هم زدن واکسن برای پیشگیری در کودکان بالای ۶ ماه قابل انجام است.

  • تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا

یک موضوع دیگر که باید به آن توجه کنید تفاوت میان علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. گرچه بسیاری از علائم این دو بیماری شبیه به هم است. اما در سرماخوردگی علائم بیشتر بر بینی متمرکز است، یعنی عطسه، آبریزش و گرفتگی بینی و ... در مقابل در آنفلوآنزا در کل بدن احساس بیماری می‌کنید و تب و لرز، گلودرد و بدن‌درد بارزتر است و گاهی سرفه‌های شدید دارید.

اغلب افراد مبتلا به آنفلوآنزا بیماری ملایمی دارند و نیاز به مراجعه پزشکی پیدا نمی‌کنند.

اما در این موارد آنفلوآنزا باید به نزد دکتر بروید:

- اگر کودک زیر پنج سال دارید که علائم شاخص آنفلوآنزا را نشان می‌دهد، در بردن فوری او به نزد دکتر تردید نکنید.

- اگر علائم آنفلوآنزا را دارید و دچار تنگ نفس یا درد قفسه سینه هم شده‌اید، این علائم جدید را نباید به آنفلوآنزا نسبت دهید چرا که ممکن است دچار عوارضی مثل ذات‌الریه یا پنومونی شده باشید و باید به دکتر مراجعه کنید.

- اگر تب‌تان فروکش نمی‌کند، ممکن است عفونت دیگری (عفونت باکتریایی) به آنفلوآنزای اولیه اضافه شده باشد. بنابراین باید برای معاینه به نزد دکترتان بروید.

- اگر به علت تهوع و استفراغ نمی‌توانید مایعات بنوشید، باید به نزد دکترتان یا بیمارستان بروید تا با تزریق مایعات وریدی کمبود آب و املاح بدنتان جبران شود.

- اگر گلودردتان آنقدر شدید است که نمی‌توانید چیزی بخورید. 

- اگر سرفه مداوم و شدیدی دارید که پس از مدتی برطرف نمی‌شود.

- اگر سردرد یا گرفتگی بینی‌تان پس از چند روز برطرف نشده و بدتر شده است. در این مورد ممکن است دچار عفونت سینوس یا سینوزیت شده باشید.

کد خبر 467339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha