نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی سالانه ۱۷ میلیون متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی این استان وارد می‌شود.

سفره‌های زیر زمینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  محمدرضا کایدونی دوشنبه ۱۱ آذرماه افزود: پنج طرح تغذیه مصنوعی سفره‌های آبی برای جبران کمبود منابع آب زیرزمینی در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون اجرا شده است.

وی بیان کرد: طرح تغذیه مصنوعی  ناصرآباد، گرگدا و آبدالان گچساران با حجم ۱۳ میلیون و ۲ هزار متر مکعب، کلاچو دهدشت به حجم سه میلیون و پنج دهم متر مکعب و سولک بهمئی به حجم یک میلیون مترمکعب از مهم‌ترین این طرح هاست.

کایدونی اظهار داشت: تغذیه‌های مصنوعی علاوه بر ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل و کنترل رسوب را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: همچنین طرح تغذیه مصنوعی تنگ سپو دهدشت با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ممبی بهمئی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به دلیل نبود اعتبارات غیرفعال است.

کایدونی ابراز کرد: با اجرای این طرح‌ها سه میلیون متر مکعب آب به سفره‌های آب زیر زمینی در مناطق بحرانی تزریق می‌شود.

وی افزود: طرح تغذیه مصنوعی سفره‌های منابع آبی زیرزمینی در راستای طرح تعادل‌بخشی منابع آبی اجرا می‌شود.

کایدونی بیان کرد: ۶۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی امسال برای تعمیر و تکمیل  طرح‌های تغذیه مصنوعی استان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح‌های تغذیه مصنوعی برای کنترل سیلاب ساخته می‌شوند در زمان بارندگی‌های شدید دچار آسیب می‌شود و نیازمند اعتبار برای نوسازی هستند.

کایدونی تصریح کرد: مطالعه چهار تغذیه مصنوعی آبریگون، بیدزرد، سربیشه و دیل در گچساران در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: تغذیه مصنوعی و طرح‌های تعادل بخشی برای به تعادل رسیدن آب در سفره‌های زیرزمینی به اجرا در می‌آید و با تخصیص بودجه به این بخش، جلوی گسترش بحران آب در سال‌های آینده گرفته می‌شود.  

میزان نزولات جوی سالانه کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲.۶ درصد آب تجدیدپذیر کشور است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کد خبر 467248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha