دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

حامد فرحبخش: هر سال همین‌طور است، تعطیلات نوروزی که به آخر می‌رسد صدها و هزاران پرونده شکایت از سوی مسافران نوروزی به مراکز پلیس و دادسراها می‌رسد.

به جز شاکیانی که خانه‌هایشان در تعطیلات جاروکشی شده است، بیشتر مراجعه‌کنندگان مسافران بخت برگشته‌ای هستند که تبهکاران روزهای خوش مسافرت را برایشان تلخ‌تر از زهر کرده‌اند.

آنها همه چیز را می‌اندازند گردن سارقان و از همه کس از پلیس گرفته تا دستگاه قضائی شاکی هستند که اگر دقیق‌تر اوضاع را کنترل‌ می‌کردند این اتفاق برای آنها نمی‌افتاد اما آنها غالبا یک موضوع را نادیده می‌گیرند و آن اینکه اگر آنها خودشان مواظب بودند و نکات ایمنی سفر را رعایت می‌کردند شاید هرگز چنین سرقتی رخ نمی‌داد.

این پرونده‌ای است برای مهم‌ترین شگردهای سرقت شکارچیان مسافران و بزرگ‌ترین خطراتی که در مسیر آنها قرار دارد.

سارقان مسموم کننده، خط اول سرقت‌ها

اگر تا همین یک قرن قبل، حرامیان شب و سارقان گردنه گیر، جاده‌ها را بر مسافران ناامن می‌کردند و جان و مال و ناموس آنها را به یغما می‌بردند حالا دیگر با عوض شدن دوره و زمانه، سرقت‌های نوع جدیدی مد روز سارقان شده است، سرقت‌هایی که مطبوعات آنها را سرقت‌های آبمیوه‌ای یا سرقت‌های مسموم لقب داده‌اند.

چند سالی است که با آغاز فصل مسافرت‌، هر روز ده‌ها مسافر بخت برگشته در سراسر کشور به مراکز پلیس یا دادسراها مراجعه می‌کنند تا از بلایی که یک ناشناس بر سرشان آورده شکایت کنند، سارقی چرب زبان که با تعارف یک خوراکی مسموم آنها را بیهوش کرده و بعد زحمت بردن تمام اسباب و اثاثیه آنها را به تنهایی به گردن گرفته است.

آنها همه جا هستند

سارقان آبمیوه‌ای همه جا هستند، هر جایی که مسافران و حتی زوار به آنجا رفت‌وآمد دارند، شکارگاه خوبی برای آنهاست.

آنها حتی احترام مراکز زیارتی را نیز نگه نمی‌دارند و در جوار این مراکز مقدس نیز دست به سرقت می‌زنند، طعمه‌های آنها هم معمولا افراد میانسالی هستند که به سادگی بعد از تعارف هر خوراکی و نوشیدنی‌ای بعد از کلی تشکر آن را گرفته و به سرعت مصرف می‌کنند و وقتی که بعد از چند ساعت  یا حتی چند روز به هوش می‌آیند تازه متوجه می‌شوند که چه کلاه گشادی سرشان رفته است و با خوردن یک خوراکی که به مواد بیهوش‌کننده آغشته شده است چه نگرانی وحشتناکی برای خانواده‌اشان به‌وجود آورده‌اند.

10فرمان برای حال گیری از سارقان آبمیوه ای

1. درباره مقدار پولی که همراه دارید اصلا با همسفران و بغل دستی‌هایتان در اتوبوس یا قطار و یا حتی در هتل و مسافرخانه صحبت نکنید، وقتی هم که طرف مقابل دائم بحث را می‌کشاند به این موضوعات حتما حتما به او شک کنید.

2. نقد کردن پول از کارت‌های اعتباری بانک‌ها اگر چه ممکن است مخصوصا در این روزهای عیدی به اندازه عبور از هفت خوان رستم سخت و دشوار باشد اما لااقل خوبی‌اش این است که اگر گیر سارقان مسموم‌کننده افتادید، خیالتان جمع است بلایی سر پول‌هایتان نمی‌‌آید البته اگر خودتان سوتی نداده باشید و شماره رمز کارت را در کنار کارتتان قرار نداده باشید.

3. به حرف‌های نفر بغل دستی اتان که دائما از میلیون و میلیارد صحبت می‌کند و خودش را یک تاجر موفق و سرشناس معرفی می‌کند اعتماد نکنید شاید او همان سارق آبمیوه‌ای مسافران اتوبوس‌ باشد، پس زیادی به او نزدیک نشوید و مخصوصا اگر خوراکی‌تر و تمیز یا آبمیوه‌ای سرد و تگری تعارفتان کرد بی‌خیال شوید.

4. با زن و شوهر ناشناسی که در قطار هم کوپه‌ای شما هستند، زیاد گرم نگیرید، از کجا می‌دانید که آنها همان سارقان آبمیوه‌ای نباشند، لطفا همان یک لقمه‌ای را که موقع شام با اصرار به شما می‌دهند و می‌گویند « نمک ندارد» را نخورید، ناراحت شدن یک ناشناس زیاد اهمیتی ندارد و به مسموم شدن و دردسرهایش نمی‌ارزد.

5. متأسفانه سارقان آبمیوه‌ای حتی احترام اماکن متبرکه و زیارتگاه‌ها را هم نگه نمی‌دارند و خیلی از آنها با گفتن اینکه نذری است، خوراکی‌های مسموم را به شما تعارف می‌کنند، شکلات نذری، بستنی نذری و حتی آش و شربت نذری حتی در شلوغ‌ترین مکان‌ها هم می‌تواند طعمه‌ای باشد برای به تور انداختن شما...

سال گذشته در یکی از مشهورترین پرونده‌های مسمومیت‌های مسافران، زن جوانی 57 زن میانسال و سالمند را در زیارتگاه‌ها و مراکز متبرکه با آبمیوه‌های مسموم بیهوش کرد و اموال آنها را به سرقت برد، متأسفانه 2 نفر از طعمه‌های این زن در جریان این سرقت‌ها جان باختند.

در پرونده دیگری که دادستانی قم آن را در اختیار مطبوعات قرار داد و از مالباختگان خواست برای شکایت مراجعه کنند، زن میانسالی در زیارتگاه جمکران با تعارف بستنی‌های مسموم، طلا و جواهرات زائران را سرقت کرد.

6. سرعت عمل سارقان آبمیوه‌ای خیلی خیلی بالاست و شاید سریع‌تر از سرعت نور، آنها در چند لحظه می‌توانند آبمیوه یا هر خوراکی‌ای را که به‌عنوان طعمه به کار می‌برند به مواد بیهوش‌کننده آغشته کنند، بنابراین حتی وقتی که آنها جلوی چشم شما خوراکی را از مغازه می‌خرند و به شما تعارف می‌کنند خیالتان زیاد هم تخت نباشد که خودتان شاهد خرید بوده‌اید تنها یک لحظه برای مسموم کردن کافی است.

7. بسته بندی بودن خوراکی دلیلی بر اینکه ماده خوراکی به مواد بیهوش‌کننده آغشته نشده است نیست، سارقان آبمیوه‌ای کارشان را خیلی خوب بلدند و می‌توانند با سرنگ‌های خیلی ریز ماده مسموم را وارد خوراکی کنند.

8. ماده مسموم یا همان ابزار کار سارقان هر ماده‌ای می‌تواند باشد، از آبمیوه و نوشابه تگری‌ گرفته تا چای لب سوز لب دوز، بستنی، دوغ، یک لقمه غذا و....

9. از آنجایی که سارقان آبمیوه‌ای با رو شدن شگردشان برای بیهوش کردن طعمه‌هایشان از روش‌های مختلف دیگری مانند مسموم کردن به‌وسیله بوییدن استفاده می‌کنند، ازبوییدن هر گونه ماده‌ای که افراد ناشناس در داخل تاکسی و... از شما می‌خواهند آن را ببویید خودداری کنید.

10. خلاصه کلام اینکه اگر برای یک لحظه تعارف را کنار بگذارید و شکمتان را هم نگه دارید، بدجوری حال سارقان آبمیوه‌ای را گرفته اید.

دردسری به نام طلا

طلا و جواهرات در سفرهای نورزی از آن همراهان دردسرسازی است که هر ساله شکایت‌های بسیار زیادی را رقم می‌زند. البته هیچ‌کس هم علت اینکه چرا خیلی از ما ایرانی‌ها حتی موقع سفر هم این قدر طلا و جواهرات با خودمان همراه می‌بریم را نتوانسته است کشف کند.

متأسفانه نگاهی به بیشتر پرونده‌های سرقت خونین در فصل سفر، نشان می‌دهد که برق وسوسه‌کننده طلا وجواهرات همراه مسافران باعث شده است تا نقشه سرقت مرگبار در ذهن سارقان جرقه زده شود.

خطر وقتی بزرگ‌تر می‌شود که طلا وجواهرات به کودکان آویخته شود و در این شرایط است که سارقان تلاش می‌کنند که با ربودن کودک طلاهای او را سرقت کنند، متأسفانه در بسیاری از پرونده‌های کودک ربایی با انگیزه سرقت طلا، کودک بیگناه مورد آزار و اذیت قرار گرفته یا آنکه به قتل رسیده است.

مامورنماها در کمین مسافران

مامورنماها از دشمنان اصلی مسافران هستند، آنها با اطمینان از اینکه بیشتر مسافران، پول‌های قلمبه‌ای همراه دارند، آنها را شناسایی کرده و با ترفندهای مختلف شروع به بازرسی بدنی و بازرسی خودروی آنها می‌کنند و در یک فرصت مناسب اموال و طلاهای آنها را به سرقت می‌برند.

حواستان باشد بدون دیدن حکم ماموریت و کارت شناسایی به هرکسی که لباس پلیس داشت اجازه بازرسی خودرو و بازرسی بدنی ندهید، البته ممکن است آنها بتوانند حکم ماموریت را هم جعل کنند، در این شرایط بهترین کار این است که بدون درگیر شدن با آنها چهره‌اشان را به خوبی به خاطر بسپارید و بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع بدهید.

گوشه امن دنیا

مسافرخانه‌های بدون مجوز و خانه‌های شخصی اجاره‌ای از خطرهای دیگری است که مسافران نوروزی را تهدید می‌کند.

خیلی از ما بعد از دیدن قیمت هتل‌ها و مسافرخانه‌های رسمی شهری که به آنجا مسافرت کرده‌ایم، با خودمان فکر می‌کنیم باید به جیبمان نگاه کنیم و بنابراین بی‌خیال آنها می‌شویم و می‌رویم سراغ خانه‌های شخصی و مسافرخانه‌های بدون مجوزی که قیمت خیلی خیلی کمتری دارند.

البته اینکه آدم قرار باشد تنها به جیبش نگاه کند عاقلانه‌ترین کار همین کاری است که انجام داده‌ایم اما وقت‌هایی هست که هر خرجی ارزشش را دارد، وقت‌هایی که پای آبرو و ناموس در میان است.

همین تابستان گذشته‌، شکایت‌های متعددی در اختیار دادسراهای کشور قرار گرفت که در آنها مسافران بعد از ورود به مسافرخانه‌ها وخانه‌های بدون مجوز مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند، متأسفانه در تعدادی از این پرونده‌ها، مهاجمان شیطان صفت از این ماجرای شیطانی فیلم هم گرفته بودند و با آنها قصد تهدید و اخاذی داشتند.

در یکی از این پرونده‌های سیاه که در اختیار قاضی جراحی - بازپرس دادسرای صادقیه تهران قرار گرفت زن جوانی که به همراه همسرش به یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران مسافرت کرده بود وقتی برای چند لحظه در اتاقش در مسافرخانه‌ای بدون مجوز تنها ماند مورد حمله دو کارگر مسافرخانه قرار گرفت و تعطیلات سیاهی برای او رقم خورد.

اگر چه با دستور ویژه‌ بازپرس جراحی، کارگران شیطان صفت در دو عملیات جداگانه به سرعت دستگیر شدند اما این ماجرا روزهای تلخی را برای زن جوان رقم زد.

کد خبر 46723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز