سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان این‌که در زمستان اهدای خون کم می‌شود و به همین دلیل ۵ استان کشور بیشترین نیاز را به خون دارند، گفت: ایران سالانه نیازمند ۲/۵ میلیون واحد خون اهدایی است.

دکتر بشیر حاجی‌بیگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان این‌که ۱۷ درصد اهداکنندگان خون در تهران زندگی می‌کنند، گفت: در عین حال ۲۵ درصد خون مصرفی کل کشور در تهران مصرف می‌شود زیرا مراکز درمانی و جراحی‌ها در تهران گسترش یافته و همین موضوع مصرف خون و فرآورده‌های خونی را بالا برده است.

وی افزود: سازمان انتقال خون به منظور کمک به شبکه خون‌رسانی کشور برای اهدای خون فراخوان عمومی داد. در برخی استان‌ها با اهدای خون مردم نیاز به خون و فرآورده‌های خونی برطرف می‌شود، اما در برخی استان‌های بزرگ مانند تهران از طریق شبکه خون‌رسانی میزان مورد نیازمان را تامین می‌کنیم.

حاجی‌بیگی بیان کرد: به طور کلی در کشور ۹۳۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که ۸۰۰ مورد آن دارای بانک خون است و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیازشان را از اداره‌کل‌های انتقال خون دریافت می‌کنند. تهران با ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی، شیراز با ۶۳ مرکز درمانی و بیمارستان، اصفهان با ۶۲ مرکز درمانی و بیمارستان، مشهد با ۶۰ مرکز درمانی و بیمارستان، مازنداران با ۴۷ بیمارستان و تبریز با ۴۲ بیمارستان استان‌های پرمصرف ما در زمینه خون هستند.

وی ادامه داد: در عین حال ۱۶ تا ۱۷ درصد خون اهدایی کشور در تهران اهدا می‌شود در حالی که مصرف خون در تهران ۲۵ درصد است و این میزان از طریق شبکه خون‌رسانی کشور تامین می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان این‌که میزان اهدای خون با سرد شدن هوا کاهش پیدا می‌کند، گفت: در فصل سرما میزان تردد کاهش پیدا می‌کند و همین بر اهدای خون تاثیر دارد. برای اهدای خون فراخوان داده‌ایم و به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم به‌ویژه در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و مازندران که بیشترین مصرف خون را دارند.

حاجی‌بیگی اظهار کرد: نگرانی ما تامین خون نیست چراکه مردم همچنان برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و به صورت روزانه خون را تامین می‌کنیم. نگرانی ‌ما کاهش سطح ذخایر خون در کشور است. باید توجه کرد که ایران سالانه به ۲/۵ میلیون واحد خون اهدایی نیاز دارد.

مراکز جامع اهدای خون در تهران هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب فعال هستند. مراکز استانی نیز از صبح تا بعد از ظهر باز هستند و اقدام به خون‌گیری می‌کنند.

کد خبر 467219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha