مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

مراکز انتقال خون سراسر کشور، با توجه به ورود موج سرما،با کاهش ذخایر خون و فراورده‌های خونی مواجه شده‌اند.

اهدای خون

همشهری آنلاین- فاطمه عباسی: به ازای هر هزار نفر در هر کشور، به ۱۰ تا ۲۰ اهداکننده خون نیاز است تا ذخایر خونی به میزان کافی تامین شود.

فارس و آذربایجان شرقی به عنوان ۲ قطب پزشکی جنوب و غرب کشور و با داشتن مراکز درمانی متعدد وضعیت بحرانی‌تری نسبت به استان‌های دیگر دارند و استان‌های قم و زنجان نیز به مرز هشدار در کمبود فراورده‌های خونی رسیده‌اند.

مدیر بیمارستان سرطان‌شناسی امیر در شیراز، از کمبود شدید ذخایر خون و فراورده‌های خونی برای بیماران مبتلا به سرطان خبر داده و شهروندان را به رسم نیکوی اهدای خون فراخوانده است. امیرحسین گنج کریمی با انتقاد از کاهش شدید فراورده‌های خونی و بحران جدی در ذخایر خون سازمان انتقال خون اعلام می‌کند که بیماران مبتلا به سرطان در این بیمارستان با مشکل مواجه شده‌اند و رفع این موضوع حمایت و همت هموطنان را می‌طلبد.  

علی بهادر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز با بیان این‌که وضعیت بحرانی ذخیره‌های خونی در بیمارستان‌ها جان بیماران نیازمند به خون را تهدید می‌کند، از عموم مردم دعوت می‌کند تا به سبب شرایط بحرانی ذخیره‌های خونی استان، با اهدای خون خود، در نجات جان بیماران سهیم شوند.

آذربایجان شرقی نیز مانند فارس با شروع فصل سرما با کمبود ذخایر خونی مواجه شده تا جایی که مدیر کل انتقال خون آذربایجان شرقی می‌گوید: به طور متوسط روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد خون، باید خونگیری شود تا نیاز مراکز درمانی استان به خون تامین و بانک خون استان تقویت شود. وحید مثمر با بیان این‌که نیازمند همراهی مردم برای تامین نیاز خونی استان هستیم، اعلام می‌کند: به همه گروه‌های خونی، به‌ویژه گروه‌های خونی منفی، نیاز فوری داریم.

مثمر با بیان این‌که آذربایجان شرقی قطب درمانی شمال غرب کشور محسوب می‌شود، می‌گوید: بیماران قلبی، بیماران سرطانی و بیماران خاص و مصدومان سوانح رانندگی، بیشترین مصرف‌کنندگان خون و فراورده‌های خونی هستند تا جایی که در جراحی قلب برای هر شخص ۱۰ واحد گلبول قرمز یا پلاسما مورد نیاز است.

وی ادامه می‌دهد: ‌اکنون ۲ مرکز در تبریز و ۲ پایگاه در شهرهای مراغه و میانه در ساعت‌های اداری آماده پذیرش اهداکنندگان خون هستند و تیم‌های سیار نیز با هماهنگی قبلی اقدام به خونگیری می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی اظهار می‌کند: داشتن خواب و استراحت کافی، خوردن غذای کافی، داشتن ۱۸ تا ۶۰ سال سن و وزن بالای ۵۰ کیلوگرم از شرایط اولیه اهدای خون است. تعداد مراجعان برای اهدای خون در قم نیز نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته و همچنین تعداد کسانی که موفق به اهدای خون شدند درحدود ۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون قم نیز می‌گوید: به‌طورکلی روند اهدا خون در استان طی سال‌جاری رو به کاهش است و این کمبود در روزهای سرد بیشتر می‌شود.

مرتضی نوریان اضافه می‌کند: اگر این روند در فصل زمستان ادامه پیدا کند ذخایر خونی که به صورت میانگین برای ۷ روز در نظر می‌گیریم کاهش پیدا می‌کند و به ۳ یا ۴ روز می‌رسد.  

وی با بیان این‌که استقبال بانوان از اهدای خون بسیار کم است، می‌گوید: میانگین اهدای خون از سوی بانوان در قم ۴ درصد است که این آمار هم در کشور و هم در استان بسیار پایین است و از بانوان تقاضا داریم در زمینه اهدای خون شرکت مستمر داشته باشند.

نوریان اضافه می‌کند: بخشی از اهداکنندگان مستمر به سن بالا و سالمندی رسیده‌اند و از چرخه اهدای خون خارج شده‌اند و باید جوانان جایگزین آنها شوند. بنا بر این جوانانی که به ۱۸ سالگی می‌رسند، می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کرده و جزو اهداکنندگان مستمر قرار بگیرند. در بین این استان‌ها زنجان از وضعیت بهتری برخوردار است. مدیر کل انتقال خون استان زنجان نیز می‌گوید: مرکز انتقال خون این استان کمبودی در گروه‌های خونی ندارد، اما برای تقویت ذخایر خون استان نیازمند اهدای خون هستیم تا در فصل سرد با مشکل مواجه نشویم.

سیامک اسدی با بیان این‌که زنجان در شبکه اهدای خون کشور نقش پر رنگی دارد، اضافه می‌کند: با آغاز بارندگی‌ها، آمار تصادفات بالا می‌رود و نیاز به فراورده‌های خونی بیشتر می‌شود. اکنون نیز در مرز هشدار قرار داریم و از شهروندان می‌خواهیم پیش از آن‌که وضعیت بحرانی شود، برای اهدای خون مراجعه کنند.  

کد خبر 465839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha