مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

بخشدار مرکزی سرخه از تلاش برای خروج روستای مؤمن‌آباد سرخه که پایتخت گچ ایران معرفی شده است، از کمند «خام‌فروشی» خبر داد.

گچ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، فاطمه ایمانی‌فولادی اظهار کرد: ۷۸ واحد دارای پروانه بهره‌برداری از معادن در سرخه وجود دارد که ۳۶ واحد گواهی کشف و ۲۷ واحد هم پروانه اکتشاف دارند.

وی ادامه داد: بیشتر از این معادن، سیلیس، زئولیت و گچ استخراج می‌شود؛ شمار واحدهای معدنی در شهرستان سرخه بسیار زیاد است.

بخشدار مرکزی سرخه، سمنان تصریح کرد: سرخه به نسبت به شهرستان‌های دیگر با وجود وسعت کم خود، معادن بسیار زیادی دارد.

ایمانی‌فولادی با اشاره به اینکه بیشترین معادن سرخه در بحث استخراج گچ فعالیت دارند، اضافه کرد: روستای مؤمن‌آباد پایتخت گچ ایران معرفی شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۸ واحد معدنی در سرخه مشغول بهره‌برداری هستند، تصریح کرد: این واحدها سیلیس، گچ و زئولیت را بهره‌برداری می‌کنند و مشکل استخراج این مواد به شکل مواد خام است.

بخشدار مرکزی سرخه اضافه کرد: همین مواد خام هم به فروش می‌روند و چیزی به نام فراوری نداریم که انجام شود.

ایمانی‌فولادی با اشاره به اینکه یکی از معادن سیلیس در این زمینه در حال اقدام است، تصریح کرد: برخی معادن گچ هم این کار را انجام می‌دهد و دنبال این هستند که خام‌فروشی نکنند و فراوری این مواد را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق بیفتد قطعاً می‌توانیم منتظر انجام حرکتی خوب در این رابطه باشیم، اضافه کرد: اتفاقات خوبی به‌زودی در سرخه خواهد افتاد.

بخشدار مرکزی سرخه با تأکید بر اینکه دو ناحیه صنعتی در بخش صنعتی سرخه برای فعالیت‌های تخصصی گچ پیش‌بینی شده بود، تصریح کرد: یک ناحیه در روستای افتر و یک ناحیه در عبدل‌آباد به مساحت ۵۰ هکتار برای این امر پیش‌بینی شده است.

ایمانی‌فولادی با اشاره به اینکه زمین در روستای افتر برای این منظور هنوز واگذار نشده است، اظهار کرد: این پیش‌بینی انجام شده است و اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً به معادن ما کمک زیادی خواهد کرد.

به گزارش فارس؛ حشمت‌الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان روز گذشته تصریح کرده بود: سرمایه‌گذاران معادن استان سمنان چرخه تولید و فرآوری محصولات معدنی را در دستور کار خود قرار دهند ‌.

وی ادامه داد: مجوز معادنی که فرآوری محصول را نداشته باشند، باید لغو شود و هیچ مجوز واگذاری جدیدی در معدن نخواهیم داشت.

عسگری بیان کرد: با هرگونه خام‌فروشی معادن به‌شدت برخورد خواهد شد؛ خام‌فروشی مواد معدنی صرفه اقتصادی ندارد و باید در اخذ مجوزهای استخراج معادن تجدیدنظر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بخش معدن برای چرخه تولید برنامه‌ریزی کنند، گفت: مواد معدنی باید وارد چرخه تولیدشده و ارزش‌افزوده ایجاد کند.

کد خبر 467182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha