نخستین دوره جشنواره ملی خط بریل فارسی «بریلفا» با هدف بهبود جایگاه بریل در تأمین نیازهای اطلاعاتی نابینایان با همکاری انجمن نابینایان کشور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

جشنواره ملی خط بریل فارسی

به گزارش همشهری انلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ‌ نخستین دوره جشنواره ملی خط بریل فارسی «بریلفا» با هدف بهبود جایگاه بریل در تأمین نیازهای اطلاعاتی نابینایان، رفع کاهش تدریجی استفاده از این خط در دو دهه اخیر در ایران، توجه ویژه سازمان‌ها و معاهدات بین‌ المللی بر حفظ، گسترش و رسمیت بخشی بیشتر به آن و همچنین بازشناسی و معرفی خط بریل به جامعه توسط کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

در این جشنواره علاقمندان می‌توانند آثار خود را در بخش‌هایی همچون مقاله نویسی بریل، دستاوردها و فعالیت‌های مؤثر در زمینه بریل، پژوهش در حوزه بریل و ایده‌های خلاقانه با هدف حفظ و گسترش خط بریل فارسی، آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی نسبت به خط بریل در جامعه، ترویج، ترغیب و نهادمندسازی این خط در بین نابینایان ایران، ایجاد توجه و حساسیت نسبت به بریل در دستگاه‌های ذی‌ربط و بازشناسی و توجه ویژه به ظرفیت حداکثری بریل در تأمین نیازهای اطلاعاتی افراد با آسیب بینایی است.

دراختتامیه جشنواره، نفرات برگزیده معرفی و با اهدای جوایز نفیس تقدیر خواهند شد. همچنین، سازمان اسناد و کتابخانه ملی به تمامی ارسال کنندگان آثار، گواهی حضور در جشنواره اعطاء خواهد کرد و به آثاری که در فرآیند داوری و ارزیابی حداقل ۵۰ درصد امتیازات لازم را کسب کنند، گواهی پذیرش اثر نیز تعلق خواهد گرفت.

همزمان با اختتامیه جشنواره ۲۶ آذرماه سال جاری، نمایشگاهی از آثار ارسالی و سایر دستاوردهای موجود و فعالیت‌های انجام شده در حوزه بریل برگزار خواهد شد.  

لازم به ذکر است، بخش مقاله نویسی در دو سطح «زیر ۲۰ سال» و «بالای ۲۰ سال» برگزار می‌شود و این بخش جشنواره صرفاً مختص افراد نابینا و کم بینا است.

کد خبر 467152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha