مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
۰ نفر

لیلا فخیم-  البرز - خبرنگار: اگرچه آمار دقیقی از تعداد نابینایان البرز در دست نیست، اما با توجه به این‌که بیش از ۸۰۰ نفر در کرج عضو جامعه نابینایان هستند مسلما این تعداد در کل استان بیشتر است. با این وجود باید شرایط به گونه‌ای باشد که به نیازهای مختلف نابینایان پرداخته شود.

نابینایان در دنیای روشن کتاب

بهره‌مندی از خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای برای نابینایان یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، زیرا نابینایی توجیهی برای محروم شدن از کتاب خواندن نیست و باید فضا و امکانات لازم برای کتابخوانی نابینایان و فعالیت‌های فرهنگی آنها فراهم باشد.  اکنون بخش نابینایان کتابخانه امیرکبیر به‌تنهایی در استان با ۶۵۰۰ عنوان کتاب صوتی و ۴۰ نسخه کتاب بریل به ارائه خدمات به نابینایان می‌پردازد. اما با توجه به سکونت بسیاری از نابینایان در شهرستان‌های مختلف استان نیاز است تا به این قشر نیز توجه شود. با این رویکرد اکنون زمینه‌سازی برای ساخت کتابخانه در شهر جدید هشتگرد ساوجبلاغ صورت گرفته تا نابینایان این شهرستان و اطراف آن نیز از این امکانات برخوردار باشند.

  • تنها کتابخانه نابینایان البرز

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کرج با اشاره به این‌که اکنون تنها کتابخانه نابینایان در البرز در کرج فعالیت می‌کند، می‌گوید: تنها کتابخانه بخش نابینایان در استان اکنون در کتابخانه امیرکبیر کرج وجود دارد که در سال ۸۶ به کتابخانه امیرکبیر افزوده شد. این بخش تا سال‌های اخیر با یک کتابدار و فقط در شیفت صبح به ارائه خدمات به نابینایان می‌پرداخت. «حسین ذکریاپور» می‌افزاید: اکنون این کتابخانه در ۲ شیفت صبح و بعدازظهر یعنی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۷:۳۰ بعدازظهر با ۲ کتابدار که هر دو  هم نابینا هستند، به ارائه خدمات می‌پردازد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کرج با اشاره به تعداد اعضای این کتابخانه می‌گوید: بخش نابینایان کتابخانه امیرکبیر کرج ۳۸۰ عضو فعال دارد که از کل استان در این کتابخانه عضو هستند. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این تعداد، اعضای کمترفعال هم در این کتابخانه عضو هستند که با توجه به این موضوع تعداد اعضا بیشتر می‌شود. همچنین این کتابخانه به سیستم عضویت سراسری کتابخانه‌های نابینایان کشور متصل است و نابینایان با داشتن کارت عضویت سراسری می‌توانند از کل کتابخانه‌های نابینایان از سراسر کشور کتاب دریافت کنند.

  • ۶۵۰۰ عنوان کتاب صوتی برای نابینایان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کرج با اشاره به منابع کتاب این کتابخانه می‌گوید: این کتابخانه دارای ۶۵۰۰ عنوان کتاب صوتی است که بیشتر افراد داوطلب با روخوانی کتاب‌ها به ضبط آنها برای نابینایان می‌پردازند. ذکریاپور ادامه می‌دهد: اکنون ۶۴۰ نسخه کتاب بریل و ۴ عنوان نشریه بریل هم مخصوص روشندلان برای اعضا وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش فضای بخش نابینایان کتابخانه امیرکبیر می‌گوید: در سال‌های اخیر بخش نابینایان کتابخانه از نظر زیربنایی به دو برابر افزایش یافت و به تبع آن قفسه‌ها و کتاب‌های بیشتری به این بخش افزوده شد. ذکریاپور با اشاره به این‌که در پی تجهیز این کتابخانه به یک چاپگر بزرگ برای چاپ کتاب‌های نابینایان هستیم، می‌گوید: اگر بودجه لازم فراهم شود قصد داریم چاپگری بزرگ برای تهیه کتاب‌های مخصوص نابینایان تهیه کنیم تا نیازهای نابینایان در مورد برخی کتاب‌ها مرتفع شود.

  • خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کرج با اشاره به تعامل خوب کتابخانه با مدرسه و جامعه نابینایان البرز می‌گوید: سعی می‌کنیم مراودات خوبی با این نهادها داشته باشیم تا بتوانیم خدمات بهتری به نابینایان ارائه دهیم. وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال تعامل خوبی با جامعه نابینایان البرز برای برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف وجود دارد و اکنون بخشی از آمفی‌تئاتر کتابخانه به صورت رایگان در خدمت کلاس‌های نابینایان است. همچنین مجوز برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی برای نابینایان صادر شده است.

وی اضافه می‌کند: همچنین کلاس‌های شاهنامه‌خوانی، نشست‌های کتابخوان مخصوص نابینایان و شعرخوانی برای نابینایان برپاست که گاهی با حضور اساتید برگزار می‌شود. ذکریاپور به تعامل با شهرداری برای استانداردسازی سنگ‌فرش مسیر منتهی به کتابخانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در نامه‌نگاری با شهرداری از آنها درخواست کردیم تا قسمتی از پیاده‌رو را که منتهی به کتابخانه می‌شود با سنگ‌فرش‌های مخصوص نابینایان آماده‌سازی کند. اکنون این کار انجام شده و اتفاق بسیار خوبی است، زیرا از مشکل بسیاری از نابینایان برای تردد در این مسیر کاسته است.

  • کتابخانه، نیاز نابینایان در  سراسر استان

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به این‌که نابینایان نیز مانند سایر افراد باید از امکانات کتابخانه‌ای مناسب برخوردار باشند، می‌گوید: در البرز اکنون فقط بخش نابینایان کتابخانه امیرکبیر در کرج به فعالیت می‌پردازد که البته برای جمعیت نابینایان استان کافی نیست. «احمدعلی هراتی» می‌افزاید: در گذشته بخش نابینایان کتابخانه امیرکبیر کرج فقط به صورت تک‌شیفت فعالیت می‌کرد، ولی با پیگیری‌های انجام‌شده این میزان به ۲ شیفت افزایش یافت و کتابدار نابینای دیگری جذب شد که علاوه بر ارائه خدمات کتابخانه‌ای بیشتر به نابینایان باعث اشتغال‌زایی برای نابینایان شده و این اتفاق بسیار خوبی است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که تعدادی از نابینایان هم ساکن ۳ شهرستان نظرآباد، ساوجبلاغ و طالقان هستند و به‌خصوص مسکن مهر شهر جدید هشتگرد تعداد زیادی از نابینایان و افراد تحت پوشش بهزیستی را در خود جای داده، در حال زمینه‌سازی برای ایجاد کتابخانه نابینایان در شهر جدید هشتگرد هستیم که این کار هنوز در مراحل مقدماتی است و امیدواریم هر چه زودتر به ثمر برسد.

کد خبر 444867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha