اوضاع وخیم داروخانه‌های کشور آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده و فعالان حوزه داروسازی نگران ورشکستگی کامل این بخش هستند. تحریم‌ها و مشکلات مربوط به واردات، تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و ثابت ماندن قیمت داروها بخشی از دلایل مهم ورشکستگی داروخانه‌ها هستند.

داروخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه گفت: داروخانه‌ها مشکلات اقتصادی زیادی دارند و به دلیل مشکلات اقتصادی متعدد در شرف ورشکستگی هستند و رفع مشکلات آنها نیازمند عزم جدی دولت و مجلس شورای اسلامی است.

زالی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۱۰ داروخانه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند که از لحاظ اقتصادی و به دنبال تحریم‌ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه بالای ۹۰ درصد اقتصاد داروخانه‌ها به بیمه‌ها متکی است، گفت: داروخانه‌ها به دنبال طلب‌های بیمه‌ای با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو هستند و برای رفع مشکلات نقدینگی خود باید وام بگیرند که همین مساله نیز آنها را دچار مشکل کرده است.

وی بر ضرورت کمک و عزم جدی دولت و مجلس برای گذر دانشگاه‌ها و داروخانه‌ها از شرایط اقتصادی فعلی و تحریم‌ها تاکید کرد.

شهریور امسال بود که روابط عمومی انجمن داروسازان ایران اعلام کرد: ۹۷ درصد داروهای ما تولید داخلی و ۳ درصد وارداتی است، اما ارزش مالی آن ۳ درصد بیشتر است که باتوجه به تحریم‌ها و تخصیص ارز هزینه‌بری زیادی دارد. چون ما در حوزه تولید هم برای تهیه مواد اولیه دچار مشکل هستیم.

حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در این زمینه گفت: برخی داروخانه‌ها در معرض ورشکستگی  قرار دارند و مشکلات مالی متعدد دلیل بروز این موضوع است.

موضوع ورشکستگی داروخانه‌ها موضوع یکی دو سال اخیر نیست و سابقه چندساله دارد. تابستان ۱۰ سال پیش رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگویی با روزنامه شرق از از وضعیت نامساعد داروخانه‌ها خبر داده و گفته بود: روز به روز عرصه بر داروخانه های کشور تنگ‌تر می‌شود و متاسفانه داروخانه‌های کشور در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند و مسئولان هم هیچ توجهی به مشکلات این صنف ندارند.

همچنین در گزارش‌ها آمده است که چالش نقدینگی، معضل این روزهای حوزه بهداشت و درمان کشور به‌خصوص داروخانه‌هاست تا جایی که مشکلات مالی کار را به جایی کشانده که از ۳ هزار داروخانه مستقر در تهران، ۴۰ درصد در آستانه ورشکستگی هستند و وضعیت برای ۱۰ هزار داروخانه دیگر در سراسر کشور هم مشابه است.

بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها به وضعیتی رسیده که حالا داروخانه‌ها اگر لوازم آرایشی و بهداشتی نفروشند، امکان ادامه فعالیت ندارند. تا پایان سال گذشته جمع بدهی‌های بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایران به داروخانه‌ها بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد شد اما این رقم بدهی در شرایطی است که هنوز بدهی ۳ ماه آخر سال گذشته هم پرداخت نشده است.

کد خبر 467142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha