معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم تابوشکنی از ایدز و فعالیت در زمینه بیماریابی گفت که امروزه پزشکی در حوزه ایدز به قدری پیشرفت کرده که این بیماری از مادرِ مبتلا به نوزاد منتقل نمی‌شود و امکان انتقال آن از بیمار به فرد دیگر به صفر می‌رسد.  

علیرضا رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز جهانی ایدز، با اشاره به برنامه ۹۰۹۰۹۰ سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با ایدز که افزایش ۹۰درصدی بیماریابی، پوشش ۹۰درصدی درمان بیماران و سرکوب ۹۰درصدی ویروس را در بیماران تحت درمان مورد تاکید قرار می‌دهد، اظهار کرد: ایران در ۹۰ درصد اول یعنی بیماریابی، به ‌دلیل محدودیت‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، ضعیف بوده اما در دو ۹۰ درصد دیگر عالی عمل کرده است.

وی درباره آمار بیماری ایدز در ایران گفت: تخمین می‌زنیم که در ایران بالغ بر ۶۰ هزار بیمار ایدز زنده داریم، ولی کل موارد ثبتی ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر هستند. از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۸ مورد فوت شده‌اند و ۲۱ هزار و ۶۳۵ نفر در قید حیات هستند. ۱۵ هزار و ۶۴۶ نفر نیز تحت درمان قرار دارند.

رئیسی ادامه داد: تا پایان ۶ماه اول سال ۹۸ تعداد مبتلایان مرد ۶۹ درصد و تعداد زنان مبتلا ۳۱ درصد بوده‌اند. تعداد افرادی که از راه سرنگ مشترک مبتلا شده‌اند نیز ۲۲ درصد و تعداد مبتلایان از طریق رابطه جنسی به ۴۶ درصد رسیده است که نشان از پیشرفت ابتلا از این طریق دارد.

وی بیان کرد: ما در زمینه بیماریابی و انگ‌زدایی از ایدز دچار ضعف شدید هستیم و هرگاه خواستیم اطلاع‌رسانی یا مردم را آگاه‌تر کنیم، با موانع سازمان‌ها و برخی افراد روبه‌رو شده‌ایم. متاسفانه با تناقض‌های زیادی در این زمینه مواجهیم. وقتی بیماریابی را فعال می‌کنیم هیاهو می‌کنند که ایدز زیاد شد، بعد که بیمار را یافتیم هیاهو می‌کنند که؛ چرا چند سال پیش این کار را نکردید؟ باید تکلیفمان روشن شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: در بیماریابی حتما به رویکرد و برنامه‌های جدید نیاز داریم. بهترین و موثرترین گام برای جلوگیری از انتشار اچ‌آی‌وی آگاهی‌بخشی است، زیرا فرد آلوده در صورت شناسایی طول عمر طبیعی دارد و دیگر اصلا انتقال‌دهنده نخواهد بود.

رئیسی افزود: در حال حاضر در دنیا درمان‌های بسیار موثری پیدا شده است به‌ نحوی که آن‌قدر ویروس در بیمار ضعیف می‌شود که می‌تواند امید به زندگی او، همچون همه افراد، ۷۵ سال باشد و شانس انتقال در این فرد به صفر برسد.

وی اظهار کرد: ایدز به خودی خود کشنده نیست، اما اگر بیماری دیگری مانند سل به ‌سراغ فرد مبتلا که بر اثر ایدز سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده است برود، می‌تواند به مرگ او منجر شود. بنابراین هر کجا سل باشد، باید بیماریابی ایدز هم انجام شود و بالعکس.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های پیشگیری و کنترل ایدز در کشور خبر داد: ۹۸ سال آخر چهارمین برنامه استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز و پنجمین برنامه نیز در دست تدوین است. با وجود تحریم‌ها، ۱۹ آزمایشگاه قطب برای تشخیص ایدز در کشور ایجاد شده است.

وی امکان انجام شمارش CD۴ در ۴۱ مرکز، به‌کارگیری کلنی‌های درمانی در مناطق محروم و وجود ۱۰ دستگاه فعال جین اکسپرت برای تقویت مراقبت HIV را از برنامه‌های دیگر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای پیشگیری و کنترل ایدز برشمرد.  

رئیسی ادغام خدمات ایدز را در شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی افتخار منحصربه‌فرد ایران دانست و گفت: اگر مادر بارداری را شناسایی کنیم و تحت درمان قرار دهیم، نوزاد او دیگر مبتلا نمی‌شود که باارزش‌ترین کار ممکن است. تاکنون ۸۶۵ هزار زن باردار را تست کرده‌ و ۷۱۵ هزار زن را با رضایت خودشان تحت آزمایش اچ‌آی‌وی قرار داده‌ایم. ما موفق شده‌ایم ۷۷ مورد بیمار اچ‌آی‌وی را شناسایی و از ابتلای فرزندانشان جلوگیری کنیم.

کد خبر 467140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha