مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر به‌صورت مستمر وعده راه‌اندازی و فعال کردن میدان گازی مختار را داده‌اند ولی با گذشت نزدیک به یک دهه این وعده‌ها بی‌سرانجام مانده‌اند.

میدان گازی مختار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، واژه محرومیت و بیکاری برای کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت‌های کم نظیری همچون تولید ۲۵ درصد نفت و گاز کشور، جاذبه‌های گردشگری و آثار باستانی، داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس و خاک حاصلخیز بیش از هر موضوعی کارشناسان و برنامه‌ریزان توسعه را زجر می‌دهد.

غلام محمد زارعی در مهرماه ۹۱ در گفت‌وگویی با رسانه‌ها گفته بود: با آغاز اجرای ذخیره‌سازی میدان گازی مختار ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی کوچک و ایجاد پتروشیمی در این منطقه بیش از گذشته احساس می‌شود و میدان گازی شهر یاسوج باید هر چه سریع‌تر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس نهم و دهم مجلس شورای اسلامی این را نیز گفته که با توجه به ظرفیت‌سنجی صورت گرفته باید هر چه سریع‌تر در این زمینه سرمایه‌گذاری شود تا با توسعه آن زمینه اشتغال یک هزار نفر نیروی کار را به‌صورت ثابت فراهم کنیم.

همچنین غلام محمد زارعی مهرماه ۹۶ به تسنیم گفت: میدان گازی مختار را در یک مطالعه تکمیلی قرار دادیم که با تکمیل این مطالعات در مرحله توسعه در میدان گازی قرار خواهیم گرفت و با توسعه میدان گازی امیدواریم به اشتغال مورد نظر می‌رسیم.

نماینده بویراحمد و دنا تیرماه ۹۷ نیز گفت: بعد از سال‌ها تلاش اکنون کشور ما از حیث برداشت‌ها از همسایگان خود در حال پیشی گرفتن است که باید با میدان گازی مختار گامی بلند برای برداشت هر چه بیشتر از منابع داخلی برداریم.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلاری در این پروژه گازی و دیدار خود با وزیر نفت و قانع کردن زنگنه برای سرمایه‌گذاری در این میدان اشاره کرد و گفت: مطالعات فاز اول آن تمام شده و مطالعات فاز دوم آن هم آغاز می‌شود.

اما تاکنون کور سوی امیدی از وعده‌های مسئولان دیده نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ خبرنگار تسنیم که از میدان گازی مختار چه خبر؟ گفت: میدان گازی مختار میدان بسیار عظیمی است تا کوه‌های کازرون کماره ادامه دارد ولی مرکز آن اینجاست.

غلام‌محمد زارعی با بیان این‌که مطالعات فاز یک آن به صورت ناتمام انجام شده است، افزود: در نخستین دوره نمایندگی‌ام یعنی دوره نهم میدان گازی مختار را از اولویت چهاردهم وزارت نفت با متقاعد کردن مسئولان ارشد این وزارتخانه به چهارمین اولویت آوردیم.

وی با اشاره به ضرورت مطالعات امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی خاطرنشان کرد: در مجلس دهم نیز با تلاش‌ها انجام شده این مهم را به اولویت یک آوردیم و در واقع مصوبه هیئت مدیره نفت و گاز را گرفتیم تا مطالعات فاز تکمیلی انجام شود و بتوانیم سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری انجام شود.

زارعی در پاسخ سرمایه‌گذاری در این میدان توسط دولت یا بخش خصوصی باید انجام شود، ادامه داد: وزارتخانه متبوع باید مقدمات و کارهای سرمایه‌گذاری را انجام دهد و دنبال هستیم وارد فاز اجرایی شود که البته باید بحث‌های فنی رعایت شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا با بیان اینکه مصوبه هیئت مدیره را گرفته‌ایم، تاکید کرد: این موضوع همچون خودروی خریداری شده می‌ماند که تنها باید راننده بنشیند و خودرو را حرکت دهد.

کد خبر 466897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha