شهردار تهران با بیان اینکه ١٠ درصد از آلودگی تهران به موتورهای دوچرخ کاربراتوری ربط دارد، گفت: تعداد این موتورها بیش از ٣ میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود که عمدتا کاربراتوری‌ هستند و تولید ذرات معلق آن‌ها بسیار بالاست.

پيروز حناچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی امروز شنبه در آیین امضای دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک با معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: این تفاهم‌نامه به دو موضوع مرتبط است که اولین آن تأسیس یک مرکز نوآوری برای خودروهای پیشرفته است که در سه زمینه موتورهای هوشمند، خودروهای سواری و اتوبوس‌های برقی موضوعیت دارد. تمرکز اولیه ما در شهرداری بر موتورهای برقی است اما خودروها و اتوبوس‌های برقی را نیز در برنامه داریم. ١٠ درصد از آلودگی تهران به موتورهای دوچرخ کاربراتوری ربط دارد که این روزها بیشتر هم حس می‌شود؛ علی‌رغم این‌که مصوبات زیادی در این مورد داریم، کنترل زیادی بر آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: تعداد این موتورها بیش از ٣ میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود که عمدتا کاربراتوری‌ هستند و تولید ذرات معلق توسط آن‌ها بسیار بالاست. به همین خاطر است که در درجه اول تلاش می‌کنیم تا کارخانجات تولیدکننده این موتورها و دارندگان‌شان را تشویق به دوگانه‌سوز یا برقی کردن دستگاه‌های‌شان کنیم.

حناچی گفت: واقعیت این است که سامان‌دهی و رسیدگی به مشکل موتورهای دوچرخ کاربراتوری هم از منظر رعایت حقوق باقی شهروندان و هم از منظر رعایت حقوق موتورسواران حائز اهمیت است. آلودگی‌ که بسیاری از این موتورها تولید می‌کنند به‌اندازه چندین خودروی یورو۵ است. از طرف دیگر باید برای کسر بزرگی از آنها که موتور کار محسوب می‌شوند؛ به یک سیستم جایگزین برسیم تا توانایی پیمایش دست‌کم ٨٠ کیلومتر در روز را داشته باشد. نکته اصلی که باید در مورد بومی‌سازی این صنعت در نظر داشته باشیم؛ قابل‌ توسعه و قابل‌ تجاری‌شدن آن است. در مورد خودرو و اتوبوس‌های برقی نیز چنین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم.

شهردار تهران اضافه کرد: این مرکز نوآوری در زمینه‌های دیگر از قبیل توسعه خودروهای بدون سرنشین نیز فعالیت می‌کند.

حناچی گفت: بخش دوم این تفاهم‌نامه نیز به آغاز مطالعه برای ایجاد مراکز نوآوری مربوط است که همزمان، با ارائه لایحه‌ای از طرف شهرداری به شورای‌ شهر این موضوع در حال پیگیری است.

وی افزود: شهر تهران پتانسیل بسیاری برای فعالیت این مراکز دارد و با وجود این تفاهم‌نامه، امور مربوط به آن‌ها بهتر پیش می‌رود؛ مناطقی نیز به عنوان پایلوت انتخاب می‌کنیم که زودتر وارد فرایند مطالعه و تحقیق شوند. تمام هدف ما این است که با استفاده از نیروهای نخبه، جوان و صاحب‌نظر بتوانیم بخشی از مشکلات شهر را حل کنیم. امیدوارم این امر برای مردم شهر تهران منشأ خیر باشد.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: هفته گذشته در کنفرانس جهانی Smart City که با میزبانی بارسلون برگزار شده بود، تهران در رقابتی با حضور ۶ کلان‌شهر توسعه‌یافته دیگر از قبیل هلسینکی و سئول و لندن حضور داشت؛ هلسینکی برنده نهایی این رقابت شد اما تهران و فعالیت‌هایش نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. در رقابت اصلی این کنفرانس ۵۴ شهر با ۴۵٠ پروژه شهری حضور داشتند. تردید ندارم که این تجربه به پیشرفت در امر هوشمندسازی تهران کمک می‌کند.

کد خبر 466608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha