مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گاه به گاه خبرهایی در مورد گذر یک سیارک از نزدیک کره زمین و احتمال برخورد آن با کره زمین منتشر می‌شود و این پرسش را پیش می‌آورد که آیا واقعا ممکن است سیارکی با زمین برخورد کند؟

پاسخ این است که بله یک سیارک به زمین برخورد خواهد کرد. در حقیقت هر سال ده‌تای ٱنها به بزرگی یک یخچال  به جو زمین برخورد می‌کند. اغلب ٱنها تا رسیدن به زمین می‌سوزند و از بین می‌روند. و دوسوم آنهایی که باقی می‌مانند بدون اینکه خطری ایجاد کنند به درون اقیانوس‌ها سقوط می‌کنند ( زیرا دو سوم سطح کره زمین را اقیانوس‌ها می‌پوشانند).

بسیاری از سنگ‌های کوچکتر به طور روزمره به سطح زمین می‌رسند(جالب این است که هر ماه تقریبا یک سنگ از کره مریخ به زمین می‌رسد).

برخی از این سنگ‌های فرازمینی کوچک به زمین برخورد می‌کنند، بدون اینکه آسیب قابل‌توجهی ایجاد کنند(البته مواردی مانند چاله آریزونای آمریکا ناشی از برخورد از سیارکی در 50000 سال قبل با زمین است، هم هست که مطمئنا چندان بی‌سروصدا نبوده است).

و خوب یک سیارک بزرگتر مرگبار هم ممکن است نهایتا به زمین برخورد کند. البته نگران نباشید بعید است که در طول عمر شما چنین اتفاقی رخ دهد.

اغلب حدود 1100 سیارکی که ممکن است چنین پیامدی داشته باشند، شناخته شده‌اند و هیچکدام از ٱنها در مسیر زمین قرار ندارند.

البته یک سیارک با اندازه متوسط به نام آپوفیس (apophis) وجود دارد که با احتمال بسیار کمی ممکن است در سال 2036 برخورد کند و برخی خسارات منطقه‌ای را ایجاد کند.

اما ستاره‌شناسان مرافب آن هستند، و در صورتی که دانشمندان مطمئن شوند که واقعا ممکن است به زمین برخورد کند، ماموریتی فضایی برای منحرف کردن مسیر ٱن به اجرا در خواهند ٱورد.

LiveScience,31 Dec., 2008

کد خبر 46607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز