مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

سهامدار و مدیر برنامه‌های راهبردی سامانه چیگِل از شرکت‌های دانش بنیان فارس گفت: هرچند با تدابیر پیش‌بینی شده از قطعی اینترنت در داخل کشور ضربه زیادی نخوردیم اما با قطعی اینترنت مشتریان خارجی خود را از دست دادیم.

اینترنت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرزانه دانشمند چهارشنبه 6 آذر افزود: با توجه به اینکه سرورهای سامانه چیگل را به شبکه ملی اطلاعات انتقال داخلی داده بودیم با قطعی اینترنت سرورها از دسترس خارج نشد.
وی ادامه داد: با محدودیت‌هایی در حوزه کاری خود برای فعالیت مواجه هستیم اما پیش‌بینی‌های قبلی باعث شد کمترین آسیب را با قطعی اینترنت داشته باشیم.
مدیر برنامه‌های راهبردی سامانه چیگل همچنین به اثرات روانی قطعی اینترنت اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث شد تا چند روز فعالیت‌هایمان را تعطیل کنیم و با این تعطیل هیچ‌کس نیست که بگوید ضرر نکرده‌ام.
دانشمند افزود: باتوجه به اینکه سامانه چیگل در حوزه صادرات فعال است، روزانه از ۴۵ کشور بازدید داشتیم و قطعی اینترنت باعث شد در خارج از کشور سامانه دیده نشود.
وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰ روز سامانه چیگل در بیرون از ایران در دسترس نبود و این به مجموعه ما ضرر زد چرا که روزانه حداقل ۱۰۰ بازدید از ۴۵ کشور داشتیم.
سامانه چیگل (Marketplace) تنها سامانه اینترنتی فروش داخلی و صادرات خرد و عمده کالاهای ایرانی در سراسر جهان است که توسط شرکت دانش بنیان پیک فرزانه پویان مستقر در پارک علم و فناوری استان فارس با نام تجاری چیگِل و با شعار «کالای ایرانی برای ایرانی و کالای ایرانی برای جهان» در قالب یک پروژه ملی و بین المللی راه‌اندازی شده است.
به دنبال بروز ناآرامی‌ در برخی شهرهای کشور در اعتراض به افزایش قیمت بنزین، از حدود ساعت ۱۶ عصر شنبه ۲۵ آبان، اینترنت بین‌الملل ابتدا از سیم‌کارت‌های تلفن همراه کوچ کرد و پس از آن این قطعی به وای‌فای‌های خانگی رسید.

قطع اینترنت زمانی اتفاق افتاد که خبر گرانی بنزین نیمه شب پنجشنبه گذشته‌اش به اطلاع مردم رسید. به همین واسطه مسئولان برای حفظ امنیت کشور، اینطور صلاح دیدند که دسترسی به اینترنت با محدودیت روبه‌رو شود.
در ساعت‌های ابتدایی حتی خبرگزاری‌های ایران هم تا روز بعد اینترنت نداشتند و تقریبا خبر خاصی روی خروجی‌ها قرار نگرفت. تاکسی‌های اینترنتی در دسترس نبودند و کاری از پیش نمی‌رفت. اما رفته رفته تعدادی از این مشکلات مرتفع شد.
از روز ۲۶ آبان‌ماه که تمام شهرهای ایران با محدودیت اینترنت رو به رو شدند، تلاش‌ها برای اتصال خبرگزاری‌ها به اینترنت آغاز شد. با گذشت تقریبا ۲۴ ساعت بالاخره خبرگزاری‌های ایران به اینترنت متصل شدند.
پس از آن طی دو سه روز گذشته برخی شهرها، دانشگاه‌ها و بخش‌های تجاری نیز  دوباره به اینترنت متصل شدند اما اتصال اغلب کسب و کارها قطع است.
در تاریخ دوم آذرماه، اینترنت خانگی کاربران ایرانی وصل شد ولی اینترنت تلفن همراه در اغلب شهرهای کشور، همچنان قطع است.

کد خبر 466064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha