معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل ساخت و توسعه شبکه ریلی کشور گفت: خط آهن میانه - تبریز با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۳۹۹ و یا اوایل ۱۴۰۰ به صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.  

افتتاح راه‌اهن میانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خیرالله خادمی امروز چهارشنبه ۶ آذر در مراسم افتتاح راه‌آهن بستان آباد -میانه با حضور رئیس جمهوری کل مسیر ریلی کشور را ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: با افتتاح پنج مسیر استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، گیلان، همدان و کرمانشاه ۸۴۰ کیلومتر به طول خطوط ریلی کشور افزوده می‌شود.  

وی افزود: هم اکنون مسیر مستقیم ریلی کشور به ۱۱ هزار کیلومتر افزایش یافته است که با احتساب خطوط فرعی طول مسیر راه آهن کشور به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد.  

خادمی با اشاره به اینکه این مسیر اولین مسیر دو خطه کشور است، افزود: تمام ابنیه‌ها و پل‌ها نیز دوخطه است و با اجرای این مسیر ۱۱۴ کیلومتر از مسیر تبریز به تهران و نیز پنج و نیم ساعت از زمان سفر کوتاه تر می‌شود.  

وی اعتبار هزینه شده برای خط آهن بستان آباد - میانه را تا کنون بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: ارزش به روز این طرح ۵ هزار میلیارد تومان است.  

به گزارش ایرنا، راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.  

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.  

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵. ۵ ساعت کاهش می‌دهد.  

با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.  

راه‌آهن میانه - بستان‌آباد امروز با حضور رئیس‌ جمهوری با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری رسید.  

کد خبر 466027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha