مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص روند عفونت‌های تنفسی در کرمان گفت: چیزی که در استان کرمان شاهد افزایش آن بوده‌ایم مورد غیرطبیعی نیست بلکه افزایش تعداد موارد آنفلوانزای فصلی است که از روند بیماری در کل کشور و در منطقه و دنیا تبعیت می‌کند.

بیماری‌‌های تنفسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حسین عرفانی در کرمان گفت: تاکید می‌کنیم افرادی که مبتلا به آنفلوانزا می‌شوند با توجه به قدرت سرایت بیماری، فاصله خود را از دیگران حفظ کنند، روبوسی نکنند، دست ندهند، جلوی دهان خود را موقع سرفه و عطسه بگیرند، در منزل استراحت کنند و از حضور در اماکن تجمعی پرهیز کنند تا ویروس در جامعه پخش نشود.

  • ۹۷ درصد موارد ابتلا با آنفلوانزا با استراحت و مصرف مایعات تا یک هفته بهبود می‌یابد

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در فصل پاییز بیماری‌های سرما خوردگی و عفونت‌های تنفسی میزان بروز آنها بالا می‌رود که از جمله این بیماری‌ها بیماری آنفلوانزا است گفت: در غالب موارد، حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد موارد، این بیماری با استراحت در منزل، مصرف مایعات و درمان علامتی، طی مدت چند روز تا یک هفته بهبود پیدا می‌کند.

وی توصیه کرد: شست‌وشوی دست‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌توان در پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری تاثیر داشته باشد که باید به عنوان یک فرهنگ و رفتار در جامعه جا بیاندازیم.

عرفانی در خصوص بازدید از روند عفونت‌های تنفسی در کرمان گفت: چیزی که در استان کرمان شاهد افزایش آن بوده‌ایم مورد غیرطبیعی نیست بلکه افزایش تعداد موارد آنفلوانزای فصلی است که از روند بیماری در کل کشور و در منطقه و دنیا تبعیت می‌کند.

  • ۲ تا ۳ درصد موارد ابتلا به آنفلوانزا، ممکن است یک بیماری شدید تنفسی ایجاد کند

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در نیمکره شمالی کره زمین در این فصل از سال، بیماری آنفلوانزا ممکن است افزایش میزان شیوع و بروز داشته باشد گفت: در همه دنیا از جمله ایران و استان کرمان، ۲ تا ۳ درصد موارد ابتلا به آنفلوانزا، ممکن است یک بیماری شدید تنفسی ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه در این موارد بیماری شدید تنفسی، توصیه اکید می‌شود که حتما بیمار در بیمارستان بستری و تحت درمان بیمارستانی قرار بگیرد ادامه داد: از این تعداد ممکن است تعدادی بدحال تر باشند و نیاز به بخش مراقبت‌های ویژه تنفسی داشته باشند و ممکن است در اقلیت موارد که خیلی انگشت شمار هستند، در اثر شدت عوارض بیماری خدایی ناکرده جان خود را از دست بدهند.

  • آنفلوانزا برای چه گروه‌های جمعیتی خطرناک است؟

عرفانی بیان کرد: باید توجه کرد که بعضی از گروه‌های جمعیتی جامعه با توجه به ضعف سیستم ایمنی، ممکن است ابتلا به آنفلوانزا در آنها خطرناکتر باشد.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در تشریح این گروه‌ها گفت: این گروه شامل، دو گروه سنی کودکان زیر پنج سال و افراد سالمند بالای ۶۰ سال، خانم‌های باردار، کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و بیماری مزمنی دارند، کسانی که مرتب آسپرین مصرف می‌کنند، کسانی که مرتب از داروهای کورتونی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: کسانی که بیماری‌های مزمن قلبی عروقی به استثنای فشار خون دارند، کسانی که بیماری مزمن ریوی مثل آسم یا برونشیت مزمن دارند، کسانی که بیماری مزمن کلیوی دارند مثل افراد دیالیزی، کسانی بیماری مزمن غدد دارند مثل دیابت، کسانی که تحت درمان شیمی درمانی باشند، کسانی که مبتلا به ویروس اچ آی وی باشند، کسانی که چاقی مفرط داشته باشند، این افراد باید بیشتر مراقب خود باشند زیرا آنفلوانزا می‌تواند در این افراد شدیدتر باشد.

  • داروی ضد ویروسی برای آنفلوانزای معمولی و سرماخوردگی اصلا توصیه نمی‌شود

عرفانی در خصوص داروهای آنفلوانزا گفت: داروی ضد ویروسی موثری در برابر آنفلوانزا وجود دارد که در موارد آنفلوانزای معمولی و سرماخوردگی اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف بی‌رویه دارو، باعث می‌شود یک مقاومت آنتی‌بیوتیکی به صورت القایی در جامعه داشته باشیم و عوامل بیماریزای ویروسی به این دارو مقاومت پیدا کنند و افرادی که نیاز به درمان با این دارو دارند هم بعدا نتوانند از درمان جواب مناسب بگیرند.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون آنفلوانزا گفت: دو گروه توصیه می‌شود حتما واکسن آنفلوانزا دریافت کنند، یکی افراد در معرض تماس که سیستم ایمنی آنها مشکلی ندارد ولی به دلیل مواجهات پزشکی بیشتر در معرض ابتلا هستند، مثل کادر پرسنل بیمارستانی و بهداشتی، پرسنل دامپزشکی، پرسنل محیط‌بانی و یا کسانی که در کشتارگاه طیور فعالیت دارند و دیگری افراد در معرض خطر که سیستم ایمنی آنها ضعیف است که شامل افراد زیر ۵ سال و بالای ۶۰ سال و کسانی که اشاره شد سیستم ایمنی آنها به دلیل بیماری ضعیف است، می‌شود.

وی گفت: تولید واکسن هر سال با سال قبل ممکن است با توجه به ویروس‌های در گردش تفاوت داشته باشد.

عرفانی در خصوص زمان دریافت واکسن آنفلوانزا گفت: از شهریورماه هر سال که واکسن مربوط به نیم‌کره شمالی زمین توسط کارخانه‌های سازنده تولید و عرضه می‌شود، می‌توان واکسن را دریافت کرده که دو هفته بعد از تلقیح واکسن ایمنی در برابر ویروس در بدن ایجاد می‌شود.

  • استفاده واکسن آنفلوانزا هر سال تا آخر بهار سال بعد اثربخشی دارد

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: واکسن هر سال تا آخر بهار سال بعد هر وقت استفاده شود اثربخشی دارد ولی به این دلیل توصیه می‌شود زودتر واکسن زده شود که زودتر ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا ایجاد شود و ما بیمار نشویم.

وی خاطر نشان کرد: البته همه جمعیت جامعه نیاز نیست واکسن دریافت کنند بلکه همان دو گروه که عنوان شد بهتر است واکسیناسیون انجام دهند و سایر افراد جامعه توصیه می‌شود که موارد بهداشتی را رعایت کنند که در درجه اول بیمار نشوند و در درجه دوم در صورت بیمار شدن، بدانند چگونه در موارد خفیف خودمراقبتی داشته باشند و از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنند و در صورت شدت بیماری هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرند.  

عرفانی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا جزء واکسن‌های بی‌خطری است که در دوران بارداری هیچ گونه منعی ندارد بلکه توصیه هم می‌شود گفت: زدن واکسن به این معنا نیست که دیگر هیچ سرماخوردگی یا آنفلوانزایی نگیریم بلکه از آنفلوانزاهای غالبی که این واکسن علیه آنها عمل می‌کند پیشگیری می‌شود و در کنار آن باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

کد خبر 465680
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha