«تور سرمایه گذاری و کسب و کار» برای نخستین بار در پایتخت با مشارکت شهرداری منطقه ۹ و کمیسیون ملی یونسکو_ایران در محله های منطقه برگزار شد. هدف از برگزاری تورهای کسب کار، استفاده از اندوخته های علمی و عملی و همچنین سرمایه های مادی صاحبان برند است.

تور سرمایه گذاری

همشهری محله- سحر جعفریان: بیش از ۱۰ مالک برندهای  معروف از صنایع غذایی گرفته تا خودروسازی ولوازم خودرو، ساختمان سازی، سرمایه گذار و کارآفرین برتر در تور کسب و کار یونسکو در منطقه 9 حضور داشتند. در این برنامه امکانات و ظرفیت های بالقوه و توان تولید در عرصه های گوناگون محلی معرفی شد تا ضمن ایجاد یک الگوی استاندارد تعاملی، میان فعالان اقتصادی و اهالی روند توسعه و نوسازی با شتاب بیشتر پیش رود.گزارش زیر حاصل چند ساعت منطقه گردی این گروه سرمایه‌گذار و خوش فکر اقتصادی است.  

ایستگاه اول؛ پروژه نیمه تمام کوثر

بعد از معرفی اجمالی منطقه توسط راهنمایان تور، گروه سرمایه گذاران خوش فکر در اولین بازدید خود سری به مجتمع تفریحی و آموزشی کوثر می زنند که از کلنگ زنی پروژه آن حدود ۸ سال می گذرد و همچنان به سبب نبود بودجه، نیمه تمام و خاک گرفته باقی مانده است. «نادر رفتاری» صاحب هلدینگ رفتاری با توجه به تجارب خود به نقد روند عملیاتی و عمرانی مجتمع در واحدهای آشپزخانه و رستوران می پردازد.او می‌گوید: «برای راه اندازی فودکورت و رستوران های پرمشتری باید هوای مطبوع در واحدهای مرتبط ورود و خروج داشته باشد. شاید در نگاه اول چندان حایز اهمیت نباشد اما جالب است بدانید که ۳۰ درصد فروش سودآور به سیستم تهویه استاندارد مرتبط می شود که اغلب مورد غفلت می ماند.» «رضا افراشته» مالک نخستین برند ایرانی در زمینه تجهیزات پزشکی و بیمارستان های صحرایی پیشنهاد می دهد: «در مجتمع های تفریحی و آموزشی بزرگ باید به بحث تأمین ایمنی و خروجی های اضطراری طبق استانداردهای بین المللی توجه شود. به نظرم سرمایه گذار اتمام پروژه باید این نکته مهم را در شرایط زلزله خیزی تهران در اولویت قرار دهد.»

ایستگاه دوم؛ کارگاه های صنعتی و تولیدی فتح

برخی از گاراژهای وسیع و زمین های خالی از کسب و کار محدوده فتح به عنوان ظرفیت های سرمایه گذاری به بازدیدکنندگان معرفی می شود. «سید علی مفاخریان» شهردار منطقه ۹ با تأکید بر ایجاد پهنه تجاری و راه اندازی فضای بورس در محله فتح می گوید: «زمین هایی با مساحت های قابل توجه در این محله وجود دارد که امکان اجرای پروژه های عظیم شهری_صنعتی را به ما و سرمایه گذاران به منظور شروع کسب و کار و تولید داخلی می دهد. جلسات و مذاکراتی با مالکان زمین ها داشته و توانسته ایم رضایت آنها را برای فروش جلب کنیم. این همان گام نخست برای اعطای تسهیلات ویژه سرمایه گذاری و نوسازی است.» «امیر رضا ثابت پی» فعال اقصادی در عرصه صنایع غذایی از تأثیر پویایی مدیریت شهری بر بخش نوسازی می گوید: «ویژگی بارز منطقه ۹ گره خوردگی محله های صنعتی و مسکونی است که می توان از آن به عنوان یک فرصت بهره برد؛ فرصتی که تأثیر پویایی مدیریت شهری بر بخش نوسازی و گسترش صنایع و رونق مشاغل را دوچندان می کند.»

ایستگاه سوم؛ اندیشه سرای دکتر قریب

یکی دیگر از مکان‌هایی که کارآفرینان و سرمایه گذاران پایتخت از آن بازدید می کنند اندیشه سرای ۸۰۰ مترمربعی در محله مهرآباد است. «امیر ناهید» مؤسس هلدینگ آموزش و صنعت با اشاره به ۲وجهی بودن نحوه سرمایه گذاری در اماکن فرهنگی و آموزشی می گوید: «اماکن فرهنگی و آموزشی علاوه بر سرمایه گذاری های کلان مادی به سرمایه گذاری معنوی نیز نیاز دارند. به این معنا که باید از حضور و علم استادان و بزرگان حوزه تخصصی در آن نهاد یا مجتمع بهره برد و همچنین کیفیت آموزه های آن را تا حد ویژه ای ارتقا بخشید که نیازمند پشتیبانی هایی با بار معنوی و علمی است.» «حسین سلطانی» از سرمایه گذاران در حوزه فرهنگی و تفریحی در پایان بازدید از اندیشه سرا می گوید: «تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که مناطق شمالی شهر از سرمایه گذاری اشباع شده است و اکنون مناطق جنوبی شهر می توانند سود سرمایه گذاری را بازگردانند. البته این سود باید دوطرفه باشد. منطقه ۹ استعداد خوبی در جذب سرمایه و تأمین منافع سرمایه گذار و کارآفرین دارد که می توان به عنوان گزینه ارزشمندی به آن فکر کرد.»

ایستگاه آخر؛ شروعی تازه

بازدیدکنندگان در پایان تور یک روزه سرمایه گذاری ضمن تشکر از عملکرد و ساز و کار متفاوت شهرداری منطقه ۹ در جذب سرمایه و معرفی بسترهای مناسب آن به تصمیم گیری و انتخاب مکان و پروژه مورد نظر خود می پردازند. «رضا یادگاری» دبیر کمیته کسب و کار کمیسیون ملی یونسکو_ ایران در این ارتباط می گوید: «نزدیک به یک ماه است که از آغاز فعالیت کمیته کسب و کار در کمیسیون ملی یونسکو می گذرد. در این مدت کم شهرداری منطقه ۹ داوطلب مشارکت در شناساندن ظرفیت ها و مبدأهای سرمایه گذاری مولد به اعضای کمیته بوده است که با رایزنی های انجام شده این تور نخستین بار در منطقه ۹ برگزار شد. برپایی این تورها علاوه بر ایجاد ایده در ذهن کارآفرینان و سرمایه گذاران مطرح کشور می تواند رونق را به محله هایی که در گیر و دار نوسان بازار و فرسودگی ابنیه هستند بازگرداند.»

کد خبر 465397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha