همانطور که از قبل می‌شد حدس زد یک‌جای کار در تنظیم بازار می‌لنگد. وزیر صنعت، معدن و تجارت که پیش‌تر قول داده بود اجازه گرانی قیمت کالاهای اساسی را نمی‌دهد، تأیید کرده دست‌کم ۱۶ قلم کالا بیش از ۵درصد افزایش قیمت داشته است.

مصوبه کارگروه تنظیم بازار برای تعدیل قیمت ۷ کالای اساسی و مصرفی

به گزارش همشهری، او در عین حال باردیگر وعده داده با گرانفروشان برخورد خواهد کرد، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به تجربیات گذشته و اصول علم اقتصاد، در آینده نزدیک سیاست برخورد تعزیراتی با بازار به‌طور کامل به شکست منجر خواهد شد. از همین حالا اصناف مختلف، حمایت خود از تصمیم مسئولان دولتی برای کنترل قیمت‌ها پس ازافزایش قیمت بنزین را به دریافت سهمیه بیشتر از بنزین ۱۵۰۰تومانی، مشروط کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد گروکشی اتحادیه‌ها و اصناف، برای حفظ قیمت‌ها در سطوح قبل از گرانی قیمت بنزین کار را به جای باریکی رسانده.

روز شنبه اتحادیه بارفروشان چنین درخواستی را مطرح کرد، دیروز هم درحالی‌که افزایش خیره‌کننده قیمت گوجه فرنگی بسیاری را شوکه کرده، اتاق اصناف پیشنهاد داده برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، سهمیه وانت‌بارهای حمل کالا افزایش یابد؛ افزایش سهمیه‌ای که عملا با توجه به کسری بودجه دولت و خزانه خالی آن امکان‌پذیر نیست. البته شرکت ملی پالایش و پخش در واکنش به درخواست‌های فزاینده برای افزایش سهمیه بنزین خودروهای اصناف اعلام کرده است:

وزارت نفت معادل تفاوت قیمت بنزین یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای را به‌صورت اعتبار در کارت بانکی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، وانت بارها و پیک‌های موتوری قرار ‌می‌دهد که این اعتبار در جایگاه‌های سوخت فقط برای خرید سوخت قابل برداشت است. حالا مردم در انتظارند ببینند وعده دولت برای مهار قیمت‌ها تا چه اندازه محقق می‌شود؛ تا این جای کار، در روزهایی که همه نگران افزایش قیمت کالاها با شوک بنزینی هستند، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده؛ انجمن صنعت آبلیموی ایران داوطلبانه با تثبیت قیمت محصولات خود در بازار موافقت کرده است.

  • پرده‌برداری از قیمت‌های جدید

به گزارش همشهری، قرار است امروز مجلس در نشستی مشترک با مسئولان دولتی آخرین وضعیت نوسان قیمت کالاها پس از افزایش ۳برابری قیمت بنزین را بررسی ‌کند. دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس خبر داد؛ کمیسیون‌های تخصصی مربوط در حوزه نظارت بر قیمت کالاها تشکیل جلسه داده‌اند و امروز نیز مجلس با حضور مسئولان دولتی در این زمینه جلسه‌ای خواهد داشت. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: نمایندگان تلاش می‌کنند آثار سوء و خسارت ناشی از اصلاح قیمت بنزین برای مردم به حداقل برسد.

  • تعزیرات: گرانی نمی‌بینیم

نکته عجیب اما واقعی اینکه، محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران اعلام کرد: پس از اجرای مصوبه شورای اقتصادی سران قوا، گرانی خاصی که مربوط به افزایش قیمت بنزین باشد، گزارش نشده است. او در عین حال افزود: البته چند مورد افزایش نرخ کرایه آن هم توسط مسافربران شخصی که زیرنظر سازمان تاکسیرانی و شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی نیستند، گزارش شده است.

  • برخی کالاها گران شده

درحالی‌که سازمان تعزیرات مدعی است گزارشی در ارتباط با گرانی کالاها با افزایش قیمت بنزین دریافت نکرده، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت تأیید کرده؛ دست‌کم قیمت۱۶ قلم کالا با افزایش ۵درصدی روبه‌رو شده‌اند که هماهنگی‌های لازم با تعزیرات حکومتی برای برخورد جدی و خارج از نوبت در این موارد انجام شده است. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم اطلاعیه داده و گفته؛ هرگونه افزایش قیمت به‌بهانه تغییر نرخ بنزین ممنوع است. همزمان سیدجواد احمدی، معاون بازرسی سازمان حمایت از تشکیل ۷۱۹۷پرونده برای متخلفان گرانفروشی در بازه زمانی ۲۵تا ۳۰آبان خبر داد و ارزش ریالی پرونده‌های متشکله در هفته اول اجرای طرح تشدید بازرسی را ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به قبل ۳برابر شده است. این آمار، خود نشان‌دهنده حجم عبور اصناف از دستورات دولت است.

  • راز قیمت انفجاری گوجه

اما این روزها مهم‌ترین نشانه رشد قیمت‌ها در میان مردم کوچه و بازار، گوجه فرنگی است. افزایش قیمت هرکیلوگرم گوجه فرنگی از ۲هزار تومان به ۱۵تا ۱۸هزار تومان بسیاری را شوکه کرده؛ با این حال رئیس اتحادیه بارفروشان می‌گوید: قیمت گوجه‌فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار، بین ۴ تا ۹ هزارتومان است. البته در عین حال هدایت‌الله رحیمی، رئیس سازمان تعاون روستایی استان فارس هم اعلام کرده است: گرانی قیمت گوجه فرنگی هیچ ارتباطی به رخدادهای اخیر و افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین ندارد.

  • فشار برای کنترل قیمت‌ها

فشار دستگاه‌های دولتی برای کنترل قیمت‌ها در حالی ادامه دارد که ۸روز از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین گذشته و در روزهای آینده اثرات این تصمیم بر سطح عمومی قیمت‌ها نمایان خواهد شد. اقتصاددانان معتقدند، سیاست کنترل قیمت‌ها در آینده شکست خواهد خورد؛ با این حال در تازه‌ترین اظهارنظر، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است: با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۹ نیز ارزی که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد با همان قیمت ۴۲۰۰ تومان محاسبه خواهد شد تا هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی نیز ایجاد نشود. اما تجربه رشد قیمت کالاهای اساسی با تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی در سال‌جاری براساس آمارهای مرکز آمار ایران ثابت شده و مشخص نیست دولت با چه استدلالی می‌خواهد همان سیاست شکست خورده قبلی را دوباره اجرا کند.

  • پیام سرکوب قیمت‌ها از خانه ملت

اتفاق نادر و البته قابل پیش‌بینی اینکه نمایندگان مجلس هم دیروز به یک فوریت طرح سرکوب قیمت‌ها رأی دادند. احمد بیگدلی، یکی از نمایندگان در دفاع از این تصمیم مجلس اعلام کرد: در این طرح هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات بدون مصوبه هیأت وزیران ممنوع و مشمول ۳ تا ۵ برابر جریمه است. همچنین صددرصد درآمد باید به‌حساب خانوارهای مشمول هدفمندی واریز شود. به گفته این نماینده مجلس، در این طرح ۱۰۰لیتر هدیه سفر نوروزی و تابستانی به‌خودروهای سواری نیز درنظر گرفته شده است.

کد خبر 465249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha