مصوبه سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین اگرچه پشت درهای بسته اتخاذ شده است اما در روزهای گذشته روایت‌های متناقضی از موافقت و مخالفت‌های اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مطرح می‌شود؛ چنانچه این روایت‌ها باعث شده محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در توییتی خواستار انتشار مشروح مذاکرات جلسه مذکور شود.

قواي سه گانه

به گزارش همشهری، او نوشته است: «با توجه به اظهارات ضدو نقیض بعضی از سران قوا درباره‌ مصوبه‌ افزایش (ببخشید اصلاح) قیمت بنزین و نظر به اصل شفافیت حداکثری که رهبری به استناد سیره‌ امام علی(ع) آن را حق مردم دانستند، دبیرخانه‌ شورای هماهنگی سران قوا مشروح مذاکرات جلسات مربوط به این مصوبه را منتشر کند. » یک روز قبل از آنکه محمود صادقی در این‌باره اظهارنظر کند خبرگزاری ایلنا در روایتی به نقل از یک منبع مطلع مدعی شده بود نظر روحانی روی نرخ هزار و ۲۰۰ تومانی بوده است.

 این خبرگزاری نوشته بود رئیس‌جمهور معتقد بود که افزایش بنزین باید تدریجی صورت گیرد تا فشار کمتری به اقشار ضعیف جامعه وارد شود، اما رئیس قوه قضاییه در آن جلسه تأکید داشته که با توجه به اینکه ۴‌ماه بیشتر تا پایان سال نمانده افزایش دوباره نرخ بنزین بعد از این مدت، منطقی نیست و بهتر است این مبلغ در همین زمان و یکباره اضافه شود. دقایقی بعد از انتشار این خبر، دفتر دادستان کل کشور- حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری یکی از اعضای شورای هماهنگی قواست- در اطلاعیه‌ای اعلام کرد

« اگر این منبع آگاه به‌صورتجلسه مورخ ۱۷/۰۷/۱۳۹۸ که از طرف دفتر رئیس‌جمهور تنظیم شده است دسترسی داشت چنین خبر کذبی را منتشر نمی‌کرد. » روز گذشته خبرگزاری مهر نیز در گفت‌وگو با جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس روایت‌هایی از جلسه مذکور منتشر کرد. قاضی‌زاده هاشمی یک عضو هیأت رئیسه مجلس در این‌باره گفته است «براساس شنیده‌ها رئیس قوه قضاییه رسما با دولت مکاتبه و اعلام کرده است که پیش از افزایش قیمت باید تمهیدات رسانه‌ای برای اقناع‌سازی‌ افکارعمومی انجام شود و با مردم صحبت شود تا مردم مطلع باشند. »

محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مردم خمینی‌شهر نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری گفته است: «بنده از منابع موثق اطلاع دارم که آیت‌الله رئیسی زیر صورتجلسه سران قوا مبنی بر افزایش قیمت و تعیین میزان بنزین را به‌صورت مشروط امضا کرده است. » رئیس قوه قضاییه درصورتجلسه سران قوا نوشته است: «به شرط تمهید مقدمات لازم»، یعنی وی با این سازوکار مخالف بوده است. حتی از منابع موثق نقل می‌کنم که رئیس قوه قضاییه اعتقاد داشته است دولت باید طبق برنامه ششم توسعه عمل کرده و قیمت حامل‌های انرژی را طی ۶ سال گذشته به‌صورت تدریجی افزایش می‌داد اما دولت در طول ۴ سال گذشته اجرای قانون هدفمندی را تعطیل کرده است. وی تصریح کرد: «رئیس قوه قضاییه ۳روز قبل از اجرای این قانون نامه‌ای به دولت نوشت و مخالفت خود را با اجرای این طرح در شرایط فعلی کشور و بدون اقناع مردم اعلام کرد. »

کد خبر 465247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha