رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی و دیالیزی خراسان شمالی گفت: صف افراد در انتظار برای پیوند کلیه در خراسان شمالی افزایش یافته است.

پیوند کلیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محسن شهریاری با اشاره به این‌که در گذشته افراد نیازمند پیوند کلیه می توانستند از افراد غریبه نیز کلیه دریافت کنند، افزود: اما بعد از مصوب شدن این موضوع که پیوند کلیه باید از طریق اقوام و یا افراد دچار مرگ مغزی شده انجام شود، صف های افراد در انتظار پیوند نیز افزایش یافته است.

او ادامه داد: در حال حاضر در این استان ۷۰ نفر در انتظار پیوند کلیه هستند و تعدادی از آن ها یکی دو سال است که در لیست انتظار قرار دارند.

شهریاری در ارتباط با بیماران دیالیزی نیز اظهارکرد: تعداد بیماران دیالیزی نیز افزایش یافته است و مهم‌ترین علت آن ابتلا به بیماری های زمینه ای از قبل فشار خون و دیابت است.

وی تغذیه نادرست، چاقی، نداشتن تحرک، استرس و ... را از عوامل بروز بیماری های فشار خون و دیابت در افراد بیان کرد.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر ۷۵۰ تا ۸۰۰ بیمار دیالیزی تحت پوشش این انجمن هستند که یک درصد جمعیت خراسان شمالی را شامل می شود.

پیش از آن فرزانه اکبریانی، مدیر گروه بیماری های غیرواگیردانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، اعلام کرده بود: ۲۵ هزار نفر از مردم بالای ۳۰ سال این استان به بیماری دیابت مبتلا هستند.

او افزود: این تعداد هفت درصد جمعیت این استان را شامل می شود.

اکبریانی ادامه داد: این تعداد از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستند و از آن ها مراقبت های لازم انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: اما تعدادی از بیماران مبتلا به دیابت نیز به پزشکان بخش خصوصی مراجعه کرده یا این‌که هنوز از بیماری خود بی اطلاع هستند.

اکبریانی تصریح کرد: از آنجایی‌که این بیماری بدون علائم بوده و فقط نشانه های پرخوری و پرنوشی را دارد اغلب افراد در ابتدا از بیماری خود آگاه نیستند.

این مقام مسئول تاکید کرد: مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری دیابت چاقی است.

او، استرس، کم تحرکی، ژنتیک و تغذیه ناسالم را از دیگر علائم این بیماری اعلام کرد.

کد خبر 464986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha