بحران آتش‌سوزی‌های اخیر در استرالیا با اثرات مخربی بر حیات‌وحش این کشور همراه است.

كوالا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بسیاری از حیوانات در برابر آتش‌سوزی مقاوم هستند اما برخی از گونه‌های حیوانی از نجات دادن خود در این شرایط ناتوان هستند. به گفته کارشناسان این گونه‌های جانوری اغلب به این دلیل که زیستگاه‌هایشان بر اثر فعالیت بشر از بین رفته قادر به حفظ جان خود نیستند.

کوالاها از جمله گونه‌های حیوانی در استرالیا هستند که به دلیل آتش‌سوزی‌های اخیر در این کشور با خطر تلف شدن مواجه هستند. حرکت این جانوران به طور معمول آهسته است و راهکار آن‌ها برای حفظ خود در برابر خطر، موجب گرفتار شدن کوالاها در حریق می‌شود.

کارشناسان با بیان اینکه کوالاها در بیشتر اوقات صدایی از خود تولید نمی‌کنند و حیوانات آرامی هستند، اظهار داشتند: شنیدن صدای جیغ آن‌ها نشانه‌ بدی از گرفتار شدن این جانوران در شعله‌های آتش است. جیغ‌های این حیوانات بخشی از طبیعت و ذات آن‌ها نیست و تنها نشان‌دهنده شرایط استرس‌زای آن‌هاست.

به گفته کارشناسان حیات‌وحش در آتش‌سوزی‌های جنگلی قورباغه‌ها و مارمولک‌ها از جمله حیواناتی هستند که کمتر آسیب‌پذیر هستند. آتش، ذخیره غذایی و سرپناه آن‌ها را از بین می‌برد اما اگر بتوانند به موقع از محل متواری شوند قادر خواهند بود جان سالم به در ببرند. هرچند در صورتی که زیستگاه‌شان در آتش بسوزد در معرض گونه‌های شکارچی قرار می‌گیرند.

از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی و مسیرهای ارتباطی این زیستگاه‌ها به دلیل آتش‌سوزی و تصرف اراضی، تهدیدی جدی برای گونه‌های در معرض خطر است.

در این آتش‌سوزی‌ها حدود دو میلیون هکتار زمین تنها در ایالت‌های نیوساوث ولز و کوئینزلند در استرالیا از بین رفته‌ است.

کد خبر 464873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha