اعتراضات مردمی به موضوع گرانی بنزین این روزها در بیشتر شهرهای کوچک و بزرگ کشور دیده می‌شود. مردم خواهان آن هستند که پیام خود را به مسئولان برسانند که گرانی اختلالی جدی در زندگی آنها پدید می‌آورد اما در حاشیه این اعتراضات، برخی اقدامات موجب خسارت به زیرساخت‌های شهری شده است.

اعتراضات بنزینی

سیدمحمد فخار، خبرنگار همشهری در این خصوص می‌نوسید: 

تخریب زیرساخت‌ها و سرمایه‌های شهری در وضعیت تحریم که خرید اتوبوس با مشکلات فراوانی همراه است و قیمت یک اتوبوس ساده از یک میلیارد تومان فراتر رفته، بیشترین ضرر را به شهروندان همان شهر می‌رساند که بخشی از امکاناتشان را تخریب کرده‌اند. در این هفته حتی ساختمان‌های شهرداری در برخی محلات تهران تخریب شده.

 بدین‌ترتیب شهرداری‌های شهرهای کشور باید هرچه سریع‌تر برآوردی از خسارات وارده به‌دست آورند تا شاید با تزریق بودجه، جبران خسارات ممکن شود.

  • ۳۰۰میلیارد تومان خسارت در اصفهان

ناآرامی‌های روزهای گذشته در اصفهان خسارات سنگینی را به زیرساخت‌های شهری و اماکن و اموال عمومی وارد کرد.

اعتراضات اخیر که با سوءاستفاده عده‌ای فرصت‌طلب و آشوبگر از مطالبات مردمی پیرامون افزایش قیمت بنزین رخ داد، در اصفهان خسارات بسیاری بر جا گذاشت. حمله به زیرساخت‌های شهری، بانک‌ها، ادارات مختلف ازجمله مخابرات، مؤسسات قرض‌الحسنه، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس‌های شهری، اموال عمومی، خودروهای شهروندان، ساختمان‌ها و فضای سبز موجب تخریبی بی‌سابقه شد. قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان درباره میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های شهری، می‌گوید: حوادث اخیر خسارت‌های سنگینی را به زیرساخت‌های شهر اصفهان وارد کرده است. شهردار اصفهان تصریح کرد: هزینه اینگونه تخریب‌ها متوجه مردم است، راه ارائه اعتراض تخریب اموال عمومی نیست و هرکس اگر اعتراضی دارد، باید از راه قانونی به نقد و بیان اعتراض خود بپردازد. وی با اشاره به برآوردهای اولیه خسارات واردشده به 
زیرساخت‌های شهری، گفت: بیش از ۳۰۰میلیارد تومان برآورد اولیه خسارات است. البته برآورد دقیقی از این موضوع صورت نگرفته اما نزدیک به ۵۰میلیارد تومان خسارات به اتوبوسرانی وارد شده است.

  • لزوم برآورد از میزان خسارت‌ها در تهران 

شهرداری باید هرچه زودتر گزارشی از میزان آسیب‌ها به اماکن عمومی و فضاهای شهری را تهیه و به شورا ارائه کند.
حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در این‌باره گفت: هنوز مشخص نیست در حوادث چند روز اخیر چه میزان از تجهیزات شهری تخریب شده، چند مخزن زباله به آتش کشیده شده و به چه تعداد از دوچرخه‌های شهری آسیب رسیده است. نظری گفت: تاکنون گزارش دقیقی در این رابطه ارائه نشده است. شهرداری باید هرچه زودتر گزارشی از میزان آسیب‌ها به اماکن عمومی و فضاهای شهری ‌تهیه و به شورا ارائه کند. به‌عنوان نماینده مردم از شهرداری این موضوع را پیگیری می‌کنم تا این گزارش تهیه شود و به اطلاع مردم برسد. نظری با بیان اینکه مدیریت شهری در تصمیم اخیر، نقشی نداشته است، گفت: این اعتراض‌ها به تصمیمی است که سران ۳ قوه گرفته‌اند و اتفاقا مدیریت شهری می‌تواند کمک کند بخشی از این مشکلات کمتر شود. باید بخشی از این درآمد ‌صرف تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و با تجهیز، به‌روزرسانی و توسعه حمل‌ونقل عمومی، آسایش بیشتری برای شهروندان و حتی ساکنان شهرهای مجاور فراهم می‌کردیم. دولت باید در زمان تصمیم‌گیری، دست‌کم با نقش‌آفرینان بخش‌های مختلف که به این موضوع مرتبط بودند، گفت‌وگو می‌کرد تا با آمادگی بیشتری این تصمیم را می‌گرفت.

  • خسارت ۵۰میلیارد تومانی به شبکه اورژانس 

علاوه بر زیرساخت‌های شهری، زیرساخت‌های درمانی نیز در اعتراضات اخیر متضرر شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت خبر داده که حداقل ۱۲۴دستگاه آمبولانس و خودروی پشتیبانی و عملیاتی آسیب کلی و جدی دیده‌اند و تعداد زیادی از آنها به کلی از چرخه عملیات خارج شده‌اند.  
براساس رصدهای صورت‌گرفته، متأسفانه ده‌ها دستگاه AED، ونتیلاتور و دستگاه تله‌مدیسین و تجهیزات پزشکی پرتابل آسیب دیدند و بیش از ۴۰پایگاه اورژانس ۱۱۵ نیز غارت و تخریب شده است. برآوردهای اولیه، از خسارت ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی به شبکه اورژانس و فوریت‌های پزشکی حکایت دارد.

۸۰ فروشگاه زنجیره‌ای در شهرهای کشور بین ۵۰ تا ۱۰۰درصد تخریب شده‌اند. اما همه‌چیز این نیست. در بسیاری از فروشگاه‌های مذکور، پیش از آتش‌سوزی، اجناس موجود نیز ربوده شده است. اغلب این فروشگاه‌های آسیب‌دیده در شهرهای اطراف تهران ازجمله مارلیک، پرند، شهریار، رباط کریم، فردیس، ملارد، شهرقدس، ورامین و حسن‌آباد قرار دارند. همچنین یک فروشگاه زنجیره‌ای در شرق تهران دچار آسیب و خسارت مالی شدیدی شده است. در شهرهای اصفهان، سرآسیاب البرز، بعثت سنندج و دولت‌آباد کرمانشاه نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای خسارت جدی دیدند. براساس برآوردهای اولیه خسارت مالی ناشی از تخریب ‌فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۱۷۰‌میلیارد تومان است.

کد خبر 464540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha