مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: تمامی مردم و دستگاه‌های اجرایی استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان برای حفاظت از محیط زیست منطقه بخصوص تالاب جازموریان حمایت و همراهی کنند، گرچه در این راستا همتی مضاعف شکل گرفته است.

جازموريان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در نشست مدیریت جامع تالاب جازموریان و تدقیق نقشه‌های پهنه‌بندی این تالاب افزود: شرکت آب منطقه‌ای حق‌آبه تالاب جازموریان را در فصول مختلف بدهد.

وی اظهار داشت: ردیف اعتباری در سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به جنوب کرمان برای تالاب جازموریان تخصیص یافت و این بودجه در سایر تالاب‌ها پیش‌بینی نشده است.

وی گفت: ۱۰ درصد اعتبارات وارد شده به استان متعلق به محیط زیست و مابقی برای احیای تالاب به دستگاه‌های اجرایی دیگر تعلق گرفته است.

وی با بیان اینکه وجود تالاب جازموریان در کویر کشور ارزشمند است تاکید کرد: تمامی افراد باید با همت مضاعف این ذخیره را برای نسل آینده حفظ کنند و با بومی‌نگری تلاش کنیم این تالاب احیا شود.

شاکری افزود: انسجام بین دستگاه‌های اجرایی در حفاظت از محیط زیست استان کرمان شکل گرفته و سندی در شورای برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بروز گرد و غبار تدوین و برنامه پنج ساله تدوین شد که بخشی از آن به تالاب جازموریان به عنوان یکی از منشاهای گرد و غبار کشور تعلق دارد.

وی ادامه داد: استان کرمان بیشترین میزبان خیزش گرد و غبار در کشور را دارد و یک ردیف اعتباری برای استان در نظر گرفته شده اما میزان دقیق آن مشخص نیست.

  • فعالیت ۲ ساله جهاد دانشگاهی کرمان برای احیای تالاب جازموریان

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان هم گفت: ۲ سال درگیر کار فشرده برای احیای تالاب جازموریان هستیم و در این زمینه انبوه نقشه‌ها و تحلیل‌ها را داشتیم و معتقدیم که نتایج کار باید علمی، عملیاتی و کاربردی باشد.

رضا کامیاب‌مقدس افزود: تالاب جازموریان فرصت اکولوژیکی برای منطقه و کشور است و خشک شدن این تالاب آسیب‌های بسیاری به همراه دارد لذا مسائل مربوط به تهدیدها و چالش‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

وی تاکید کرد: پیشنویس سند مدیریت جامع تالاب جازموریان که منجر به نقشه راه برای احیای تالاب می‌شود باید تهیه شده و به بحث گذاشته می‌شود و امیدواریم این طرح برای منطقه و استان کرمان منشا اثر خیر باشد و روزی شاهد احیای تالاب جازموریان باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان اضافه کرد: اعتبار خوبی به تالاب جازموریان تخصیص یافته که بخشی برای حمایت مسئولان استان بوده و امروز حساسیت تالاب جازموریان برای مردم و مسئولان استان کرمان بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 464370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha