مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

مدیریت پسماند در بسیاری از شهرهای کشور به دلیل نبود راهکارهای مناسب و دفن زباله‌ها به‌ صورت خام به معضلی تبدیل شده که خطرات قابل توجهی را به همراه دارد.

زباله

همشهری آنلاین -  فاطمه امامی: از جمله این مشکلات می‌توان به فعالیت انبارهای زباله خشک در قم اشاره کرد که در جای‌جای شهر دیده می‌شوند. این کسب ‌و کار خطرناک تاکنون چند بار زمینه‌ساز آتش‌سوزی‌های شدید در شهر شده است. وجود انبوهی از مواد قابل اشتعال در نقطه‌ای که نظارتی بر آن وجود ندارد، سبب بروز این حوادث می‌شود. آخرین مورد این آتش‌سوزی‌ها در قلعه کامکار بود. آتش‌سوزی‌هایی از این دست انبوهی از نیروهای آتش‌نشانی را به خود مشغول می‌کند و جان شهروندان را به خطر می‌اندازد.  

در این باره مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به خطرات این سیستم غیرقانونی و مشکلات بهداشتی آن، اظهار می‌کند: سلامتی مردم با توجه به فعالیت بدون مجوز گاراژداران زباله برای جمع‌آوری و پردازش زباله خشک در خطر است و باید برای آن فکری کرد.

سید عبدالله میرابراهیمی با اشاره به قانون مدیریت پسماند شهرداری قم اظهار می‌کند: این قانون در سال ۸۳ تصویب شد و مبنای عمل در این زمینه است. بر اساس ماده ۷ این قانون، مدیریت اجرایی همه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه، در شهرها و روستاها و حریم آنها بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از این ۲ حوزه بر عهده بخشداری‌هاست که می‌توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به‌ جمع‌آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کنند. اگر این قانون را مبنای عمل قرار دهیم، اقدام به جمع‌آوری، دپو و پردازش پسماند خشک کاری غیرقانونی است که می‌توان با ابزار قانون جلو آن را گرفت.  

  • معضلات گاراژهای دپو زباله

میرابراهیمی با اشاره به فعالیت ۳ هزار مرکز دپو ضایعات غیرمجاز در شهر عنوان می‌کند:‌ برخی از این مراکز در مناطق مسکونی قرار دارند که موجب جذب حیوانات موذی و مشکلات بهداشتی بسیار می‌شوند. از سوی دیگر مراکز جمع‌آوری ضایعات از نظر معضلات اجتماعی هم وضعیت خوبی ندارند و خطری بالقوه برای انواع جرم محسوب می‌شوند و در شهر قم باید به آن حساسیت داشت.  

به گفته این مسئول، ضریب حریق در اماکن بسیار بالاست و حتی واحدهای مجاز هم از خطر حریق دور نیستند.

وی با تاکید بر حساسیت دستگاه‌های انتظامی به فعالیت مراکز دپو زباله خشک بیان می‌کند: یکی از مخاطرات این موضوع جابه‌جا شدن اجناس دزدی در این مراکز است. به همین دلیل حساسیت امنیتی و انتظامی در این زمینه بسیار است.  

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم درباره اقدامات شهرداری درباره این معضل اظهار می‌کند: برنامه این است که به سمت حذف این مراکز برویم. در مرحله اول افرادی را که در شهر به صورت غیرمجاز زباله جمع‌آوری می‌کنند شناسایی می‌کنیم و به آنان اخطار و آموزش می‌دهیم. در این زمینه ۱۶۱۵ نفر را شناسایی کرده‌ایم و از آنان تعهد گرفته‌ایم که این کار را تکرار نکنند.  

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر این‌که گاراژهای دپو زباله باید به حریم شهر انتقال داده شوند و بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ها کار کنند، می‌افزاید: حتی گاهی از شهرهای مجاور پسماند خشک وارد قم و در کارگاه‌های غیرمجاز پردازش می‌شود.

وی با اشاره به مخاطراتی که این نوع پردازش زباله دارد، می‌گوید: این پردازش به صورت کاملا غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد. اقلامی که جمع‌آوری می‌شود گندزدایی و شست‌وشو نمی‌شود و در نهایت یک محصول غیرایمن به دست مصرف‌کننده می‌رسد. میرابراهیمی معتقد است در گام بعدی نیاز است مرکز بهداشت، اداره محیط ‌زیست و دستگاه قضایی پای کار بیایند و حمایت کنند تا این مراکز زودتر حذف شوند.

کد خبر 464282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha