مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: امسال بیش از ۷۸۳ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با بیابان‌زایی به استان اختصاص یافت.

بیابان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا نصرآبادی در نشست خبری افزود: این اعتبار در بخش‌های مختلف شامل نهال‌کاری، مالچ پاشی، مدیریت هرز آب، تعمیم ترسیب کربن و سایر فعالیت‌های بیابان‌زدایی هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: در این زمینه مالچ پاشی در محدوده مسجد شکر در تپه‌های ماسه‌ای فعال در محور آسفالت و مسیر ریلی راه‌آهن طبس - یزد با اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد ریال در سطح ۷۷۱ هکتار اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اجرای عملیات بیولوژیک نهال‌کاری روی مالچ در سطح ۳۸۶ هکتار و بذرپاشی تپه‌های ماسه‌ای برای تثبیت بیولوژیک تپه‌های مذکور نیز پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین ۳۳۳ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار تصویب شد و تمامی عملیات اجرایی پیش‌بینی شده در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و مناطق غبارخیز انجام خواهد شد.

نصرآبادی گفت: ۳۶ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی به پروژه شماره ۴ (برنامه کنترل بیابان‌زایی آسیا و اقیانوسیه) پروژه تعمیم ترسیب کربن و RFLDL اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: اعتبارات طرح تثبیت شن‌های روان و مدیریت مناطق بیابانی و طرح مربوط به تعمیم ترسیب کربن از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی ۱۴ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد مساحت استان خراسان جنوبی را  عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، مراتع و پدیده‌های بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان همگام با سیاست‌های اجرایی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هر سال مباردت به انجام پروژه‌های اجرایی از محل اعتبارات ملی، استانی، صندوق توسعه ملی و سایر حوزه‌ها می‌کند.

نصرآبادی اظهار داشت: امسال ۲ هزار و ۴۸۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، چهار هزار و ۲۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ۲۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و مدیریت مراتع استان مصوب شده است.

وی به اجرای طرح مدیریت پایدار مراتع کشور از محل اعتبارات ملی اشاره کرد و گفت: در این زمینه ظرفیت مرتع تعیین و بهره‌برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع به منظور صدور و اعطای پروانه چرا شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون ۶۱۸ سامانه مرتعی با سطح هشت میلیون و ۴۵ هزار هکتار و ۲۹ هزار و ۶۸۰ خانوار بهره‌بردار ممیزی شده و ۱۳ هزار و ۵۳۹ فقره پروانه چرا صادر شده است.

وی افزود: همچنین ۱۸۹ فقره طرح مرتعداری با سطح یک میلیون و ۹۹۳ هزار هکتار با هفت هزار و ۹۳۶ خانوار بهره‌بردار تهیه که از این تعداد ۱۲۲ فقره با مساحت یک میلیون و ۱۴۴ هزار هکتار به بهره‌برداران واگذار شده است.

نصرآبادی گفت: طرح بهبود و اصلاح مراتع از محل اعتبارات استانی در قالب عملیات بیولوژیک، بیومکانیک  و مدیریت بهره‌برداری از مراتع با هدف کاهش فشار دام مازاد، احیای مراتع و بهبود بخشیدن به وضعیت مراتع موجود برای بهره‌برداری بهینه از این مراتع با مشارکت مرتعداران اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به  پتانسیل تولید و بهره‌برداری پایدار، مهمترین هدفی است که در اصلاح و احیای مدیریت مرتع دنبال می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: افزایش پوشش گیاهی کمی و کیفی، حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری پایدار در تولید علوفه، خدمات اکولوژیکی و زیست محیطی مراتع، ایجاد تعادل بین تعداد دام و ظرفیت مرتع از دیگر اهداف کیفی در مدیریت عرصه‌ها است.

وی افزود: از ابتدای آبان ماه جاری حدود ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان که در سنوات قبل احیا و اصلاح شده بود برای بهره‌برداری و تعلیف دام مرتعداران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نصرآبادی گفت: حدود ۲۵۰ هزار واحد دامی متعلق به ۹ هزار خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری در ۱۱۵ منطقه استان خراسان جنوبی به مدت ۸۰ تا ۹۰ روز از این مراتع بهره‌برداری خواهند کرد.

کد خبر 464271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha