مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

در سال‌های اخیر البرز با چالش‌های زیست‌محیطی اساسی مواجه بوده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش منابع آبی و افزایش بیابان‌های استان اشاره کرد؛

علی درویش‌پور

چالشی که مشکلات بسیاری از جمله افزایش ریزگرد را به دنبال دارد. در این شرایط تنها راهکار، استفاده از گونه‌های مقاوم و کم‌آب برای ایجاد پوشش گیاهی در مناطق بیابانی استان است که این اقدام نیز هزینه بالایی دارد. به گزارش همشهری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز با اشاره به وسعت استان می‌گوید: البرز ۵۱۷ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۵۰ هزار هکتار از این سطح را عرصه‌های ملی و دولتی تشکیل می‌دهند که سطح اراضی مرتعی ۳۷۰ هزار هکتار، جنگل ۱۵‌هزار هکتار و بیابان ۴۵ هزار هکتار است.

«علی درویش‌پور» می‌افزاید: همچنین البرز در میان ۱۸ استان درگیر پدیده گرد و غبار و ریزگرد جایگاه خاصی دارد. بیش از ۴۵ هزار هکتار از استان بیابان است که ۲۴ هزار هکتار آن در اشتهارد و مابقی در نظرآباد و سایر مناطق است. وی با بیان دلایل افزایش بیابان‌های استان می‌گوید: بیابان‌زایی یا پدیده بیابانی شدن اتفاق خیلی عجیبی نیست و منشا اصلی آن عملکرد انسان است. استفاده بی‌رویه از جنگل‌ها، جنگل‌تراشی، شخم اراضی شیب‌دار، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و حفر بی‌اندازه چاه‌های غیرمجاز و عدم تعادل میان چرا و مراتع از جمله دلایل تقویت بیابان‌زایی و آسیب دیدن محیط‌زیست است و مشکل اینجاست که این اقدامات آسیب‌زا جدی گرفته نمی‌شود و آسیب‌شناسی در هیچ مقوله‌ای انجام نمی‌شود.

درویش‌پور ادامه می‌دهد: ۸ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان تاکنون احیا شده است. استانداری البرز نیز قطعا برای رفع این بحران و اقدامات احیای بیابان و جلوگیری از بیابان‌زایی اعتبارات ویژه‌ای اختصاص خواهد داد. وی پدیده ریزگرد را که ناشی از افزایش بیابان‌هاست یک چالش ملی قلمداد و اضافه می‌کند: خیلی سال نیست که برای اولین بار پدیده ریزگرد در اهواز مشاهده شد و اکنون پس از گذشت کمتر از ۱۰ سال ۱۸۹ منطقه، ۷۹ شهرستان و ۱۸ استان کشور درگیر این پدیده هستند.

کد خبر 446149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha