همشهری آنلاین: پخش آزمایشی برنامه‌های تلویزیونی بر روی گوشی‌های تلفن همراه آغاز شد.

نخستین بار در کشور ظهر امروز پخش آزمایشی برنامه های تلویزیونی بر روی گوشی های تلفن همراه و گیرنده های متحرک، با حضور رئیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر؛ سیدعزت الله ضرغامی در هنگام افتتاح این طرح ملی در جمع خبرنگاران گفت: با بهره‌برداری از این سامانه در مرحله مقدماتی برنامه‌های ده شبکه تلویزیونی از جمله شبکه‌های یک تا چهار، تهران، شبکه قرآن، العالم، پرس تی وی، شبکه خبر و شبکه استانی آذربایجان غربی بر روی گیرنده‌های متحرک (داخل ماشین) و تلفن همراه ارسال و پخش خواهد شد.
رئیس سازمان صدا و سیما افزود: برنامه‌های رادیو ایران، جوان، پیام و قرآن هم از طریق این سامانه قابل دریافت است.
وی با اشاره به دیجیتالی بودن سامانه یادشده و کیفیت بالای تصاویر آن گفت: در حال حاضر فقط در شهر تهران امکان پخش برنامه های تلویزیونی بر روی گوشی های تلفن همراه وجود دارد و در نظر داریم در آینده ای نزدیک با همکاری استانداران و منابع محلی، آن را در سراسر کشور گسترش دهیم.
متخصصان معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی، بررسی های اولیه خود را بر روی سامانه ارسال سیگنال دیجیتالی برنامه های تلویزیونی در گیرنده های متحرک وتلفن همراه برای انتخاب استاندارد پخش موبایل TV در سال 1384آغاز کردند و به دلیل استفاده از استاندارد DVB-T (استاندارد پخش تلویزیون دیجیتال که هم اکنون به طور آزمایشی از بعضی از ایستگاه های تهران ارسال می‌شود) بهترین گزینه را برای پخش تلویزیون، بر روی موبایل استاندارد DVB-H تشخیص دادند.
در حال حاضر یک فرستنده با قدرت 3kw در ایستگاه جماران بدین منظور اختصاص دارد که بر روی کانال UHF-31 برای پخش DVB-H در نظر گرفته شده است.
برنامه های موجود بر روی این فرستنده فقط بر روی گوشی‌های تلفن همراه خاص با توانایی دریافت استاندارد DVB-H قابل دریافت است.
در حال حاضر 4 استاندارد مطرح برای پخش تلویزیون موبایل در دنیا شاملDVB-H ، T-DMB ، Media Flo و ISDB-T وجود دارد.
بیشتر کشورهای آسیایی، اروپایی و افریقایی و حتی در امریکای شمالی (کانادا) و امریکای جنوبی استاندارد پخش DVB-H را برای پخش موبایل TV انتخاب کرده اند.
در تعداد معدودی از شهرهای کشورهای جهان مانند سه شهر در فرانسه، دو شهر در آلمان و سراسر ایتالیا این سامانه به مرحله عملیاتی رسیده است.
در منطقه خاورمیانه تنها قطر پخش موبایل TV با استاندارد DVB-H را آغاز کرده است.

کد خبر 46416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز