چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه آثار سرامیک آزاده شولی تا 27 اسفند ماه در نگارخانه هما برپا خواهد بود.

این نمایشگاه تلاش دو سال این هنرمند است که با عنوان نگاهی دیگر به نقش باغ در سرامیک‌های اسلامی ارائه شده است.

وی در مورد باغ ایرانی گفت: بسیار شنیده‌ایم که با ورود اسلام به سرزمین ایران به غیر از تغییر و تحول در فرهنگ، آداب و رسوم و... تحولات بنیادینی نیز در بسیاری از آثار هنری روی داد و بعضی چون معماری، شاید به جهت کاربردهای آن برای امور مذهبی همچون پیش از اسلام، رونق و شکوه یافت. سفال و سرامیک نیز همچون معماری از جمله هنرهایی بود که با ورود اسلام سیر صعودی خود را طی‌کرد و رونق و شکوه این هنر و فن پس از اسلام تداوم یافت. 

وی با اشاره به این که کمتر شاهد توجه به جنبه‌های زیباشناسی سفال در دوران معاصر بوده‌ایم گفت: همیشه به زوایایی مختلف آثار پیش از اسلام پرداخته‌ایم. برای مثال نگاهی به مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اغلب آنها به ویژگی‌های سفال قبل از اسلام پرداخته‌اند و معدود پژوهش‌های مربوط به دوره‌های اسلامی نیز بیشتر وجه تاریخی یا تکنیکی دارد تا رویکردی زیباشناختی.

وی در ادامه گفت: تجربه‌ام در دانشکده بر روی لعاب‌های زرین فام موجب شد تا بیشتر سرامیک‌هایی با این تکنیک را مورد توجه قرار دهم. تصمیم گرفتم با تلفیق این تکنیک و باز سازی این آثار با نگاهی دیگر تجربه متفاوتی را انجام دهم.

وی در مورد ویژگی منشاء آثارش گفت: کاشی‌ها با فرم چلیپا، شمسه، ظروفی با فرم‌های قدح، کاسه، تنگ و بشقاب که برروی آن جریان زندگی اجداد ما با تکنیکی منحصر به فرد نقش بسته بود چنان جذابیت داشتند که تعجب می‌کردم چگونه سالها قبل به راحتی از کنار آنها گذشتم.

وی افزود: در این آثار شادابی و زندگی موج می‌زند. سروهای قد برافراشته در کنار رودها، زنان و مردان نشسته روبروی هم گوناگون تصویر شده‌اند. حضور ادبیات که نوعی شاعرانگی به آثار می‌دهد جملگی نشان از توجه سفالگر و سرامیست اسلامی بر جریان زندگی اطرافش دارد.

آزاده شولی گفت: بعضی از آثار هم چون ظرفی که در آن تصویر پلنگی در حال شکار یک غزال است چنان برشی از یک لحظه زندگی طبیعت اطراف را به تصویر کشیده که نشان از دقت نظر هنرمند در نحوه انتخاب موضوع برای خلق اثر است.

وی از  ظرفی در موزه رضا عباسی که در میان آن حیوانی به صورت مجسمه نشسته به عنوان یکی از  موارد استثنایی در ترکیب سطح و حجم یاد کرد و گفت: تامل در این آثار موجب شد تا مجموعه آثاری را با عنوان "باغ ایرانی" بسازم. تعدادی از آنها را در هشتمین دو سالانه  سفال و سرامیک ایران به نمایش گذاشته شد. سپس چند نمونه دیگر از آنها در نمایشگاه زنان سفالگر در معرض دید قرار گرفت.

وی افزود: سعی من در خلق این آثار حفظ ساختار اصلی بعضی از سرامیک‌های اسلامی است که مخاطب امروز بتواند جذابیت زندگی دیروز را درک کند. بدین منظور آثار را با تکنیک‌های مختلف از جمله چرخ کاری، ریخته گری، مجسمه به همراه لعاب‌های زیر رنگی، رو رنگی، احیایی خصوصا زرین فام ساخته‌ام.

علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری هما واقع در خیابان ولیعصر بالاتر از تقاطع نیایش خیابان رحیمی(چهرازی) شماره 27 مراجعه کنند.

کد خبر 46389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز