دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

دختر آبی از میان ما رفت. دختری که برای دیدن یک مسابقه ناچار شد چند ماه با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کند. البته او تنها دختری نیست که با لباس مبدل وارد ورزشگاه شده یا بازداشت شده است و به‌طور مسلم آخرین دختری هم نخواهد بود که با لباس مردانه وارد استادیوم می‌شود. اما غائله حضور قانونی زنان چه زمانی تمام می‌شود؟

طیبه سیاوشی

همشهری آنلاین - پریسا هاشمی: با طیبه سیاوشی، عضو و رئیس کمیته ورزش زنان و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس، در مورد موضوع ورود زنان به ورزشگاه هم‌کلام شدیم. او می‌گوید: «در مجلس شورای اسلامی برای ورود به بحث ورزش، به‌ویژه ورزش همگانی تلاش بسیاری کردیم. دست‌اندرکاران ورزش می‌دانند این موضوع آثار بسیار مهمی داشته است. یکی از آثار آن در بودجه واضح است و ورزش همگانی بودجه مخصوص به خود را دارد و در بودجه به موضوع ورزش به‌ویژه ورزش زنان و معلولان توجه خاصی داشتیم. بحث این است که ورزش همگانی می‌تواند یک امر پیشگیرانه باشد و جایگزین خوبی است برای درمان که هزینه‌های بسیاری را به جامعه تحمیل می‌کند.»

سیاوشی با اشاره به نشاط اجتماعی تأکید می‌کند: «یکی از مسائلی که به عنوان زیرمجموعه شادی اجتماعی مطرح شد، ورود زنان به استادیوم‌ها بود. بحث ما این است که ۴۰ سال به زنان اجازه ورود به استادیوم نمی‌دهند، در این 40 سال استادیوم‌ها چه تغییری کرده‌اند؟ آیا شرایط ورزشگاه‌ها بهتر شده است؟ آیا حضور زنان می‌تواند تاثیر مثبتی بر فضای ورزشگاه بگذارد یا تاثیر منفی؟ جلسات بسیاری برای بررسی این موضوع برگزار شد. در این جلسات نیروی انتظامی، وزارت ورزش و جوانان و دستگاه‌های مختلف که به نحوی به ورزش مربوط بودند، اظهار نظر کردند. طبق اظهار نظر کارشناسان و مسئولان این امر بدیهی است که در حال حاضر ورزشگاه‌های ما به لحاظ فرهنگی شرایط لازم برای حضور زنان را ندارد. مهم‌ترین دلیل هم خشونت در ورزشگاه‌ها بود. در مورد خشونت در ورزشگاه‌ها نیز بررسی و جلسات بسیاری برگزار کردیم.»

رئیس کمیته ورزش زنان و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که در حال حاضر علاوه بر فضای غیرفرهنگی، فضای خشونت‌آمیز نیز در ورزشگاه وجود دارد، تاکید کرد: «سوال این است که آیا حضور زنان می‌تواند این موضوع را کاهش دهد یا خیر؟ دلایل متعددی برای کاهش خشونت در ورزشگاه‌ها با حضور زنان مطرح شد. یکی از دلایل این بود که در سالن‌های تئاتر و سینما شاهد حضور زنان هستیم، آیا مشکل امنیتی در این فضاها به‌وجود آمده است؟ پاسخ منفی بود، منتها دلیل دیگری برای حضور نیافتن زنان در ورزشگاه مطرح شد. این دلیل «هیجان زیاد در ورزش» بود. این هیجان بسیار زیاد ناخودآگاه خشونت زیادی را ایجاد می‌کند. به دنبال نمونه‌ها و الگوهایی بودیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر زیرساخت‌هایی در ورزشگاه به‌وجود آید، خانواده‌ها می‌توانند با اطمینان خاطر دختران و زنان‌شان را به ورزشگاه بفرستند. این زیرساخت‌ها از نصب دوربین‌های مداربسته تا فروش بلیت بر اساس صندلی است. با این تدابیر بحث حضور زنان در ورزشگاه راحت‌تر خواهد شد. این موضوع را در بازی پرسپولیس با تیم کاشیما تجربه کردیم. من هم در آن بازی حضور داشتم. بیش از هزار زن در این بازی به استادیوم رفتند.

طیبه سیاوشی: منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه وجود ندارد، بنابراین ما از حوزه نظارتی به این موضوع ورود پیدا می‌کنیم

تا دستگاه‌هایی که در این موضوع دخیل هستند، زمینه حضور زنان را فراهم کنند

سیاوشی با اشاره به این‌که در ورود به ورزشگاه مشکلی برای کسی به‌وجود نمی‌آید و معمولاً در خروج مشکل ایجاد می‌شود، چنین می‌گوید: «به همین دلیل تدابیری درخواست کردیم تا زنان راحت‌تر و با امنیت بیشتر در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. برای مثال راه ورود و خروج زنان جدا باشد. در همه ورزشگاه‌ها امکان اختصاص یک خروجی به زنان وجود دارد. با در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، دغدغه بخش مذهبی جامعه نیز مرتفع خواهد شد. تعدادی از علما در این مورد اعلام کردند که اختلالی صورت نگیرد و ورود و خروج زنان بدون مشکل باشد، آن‌ها می‌توانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. اما عده‌ای اعتقادات دیگری دارند و سعی می‌کنیم ایرادات آن‌ها را هم مرتفع کنیم.»

او با بیان این‌که مسئله حضور زنان در ورزشگاه به مسائل فرهنگی و حوزه مذهبی و شرعی ختم نمی‌شود، می‌گوید:  «متاسفانه مبحث سیاسی نیز در این موضوع وجود دارد. تلاش ما این است که ورود زنان به ورزشگاه را سیاسی نکنیم چراکه این موضوع، مطالبه بخشی از جامعه است و باید به عنوان مطالبه اجتماعی به آن نگاه کنیم. برخی ما را متهم می‌کنند اما به آن‌ها پاسخ می‌دهیم، همان‌طور که بحث زنان سرپرست‌خانوار، کودکان، زنان آسیب‌دیده و... را مطرح و در بودجه به آن توجه می‌کنیم موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز یک مطالبه است و من به عنوان نماینده مجلس نمی‌توانم بگویم این بخش از جامعه و مطالبات‌شان را در نظر ‌نمی‌گیرم.»

رئیس کمیته ورزش زنان و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این‌که ما از حوزه نظارتی به این موضوع ورود پیدا می‌کنیم، تاکید کرد:  «منع قانونی برای ورود زنان به ورزشگاه وجود ندارد، بنابراین ما از حوزه نظارتی به این موضوع ورود پیدا می‌کنیم تا دستگاه‌هایی که در این موضوع دخیل هستند، زمینه حضور زنان را فراهم کنند.»

به گفته سیاوشی در تعاملات سعی کردیم ابتدا از حضور زنان در بازی‌های ملی شروع کنیم. من هم در این بازی‌ها حضور پیدا کردم. انتقادات زیادی به من وارد شد و می‌گفتند بازی‌ها را در حالی از نزدیک تماشا می‌کنم که بسیاری از زنان نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند. به‌جز بازی سوریه که واقعاً برای من تاسف‌آور بود، اعلام کردم باید بروم و از نزدیک مسائل را رصد کنم تا زمانی‌که خدمت علما می‌روم دیدگاه واقعی نسبت به مسئله داشته باشم. برای حضور زنان در بازی‌های بسکتبال و والیبال به‌تدریج قدم برداشتیم و در حال حاضر زنان در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند.»

او با اشاره به موضوع ‌زنانی که به ورزشگاه می‌رفتند و درگیر یا دستگیر می‌شدند، اضافه کرد:  «ما زنگ می‌زدیم و خواهش می‌کردیم با تعامل حکمی برای آن‌ها صادر و تعهدی از آن‌ها گرفته نشود. خوشبختانه در این مورد همکاری خوبی با ما می‌شد. اما زمانی‌که خانم‌ها با لباس مبدل به ورزشگاه رفتند، مشکلاتی پیش آمد. وقتی هم پشت در ورزشگاه مواردی پیش می‌آمد، ما ورود پیدا کرده و آن را حل می‌کردیم. اما تا آن‌جایی‌که خبر دارم، سه نفر از زنان که با لباس مبدل وارد ورزشگاه شدند، حکم گرفتند و این خانم هم که فوت کرد چهارمین نفری است که به دادگاه احضار شد.»

در مقاطع زمانی که فیفا به ایران اولتیماتوم می‌دهد، حضور زنان در ورزشگاه بلامانع می‌شود و مسائلی همچون خشونت رفع شده و امنیت زنان در ورزشگاه تامین می‌شود. برخی این جریان را استفاده ابزاری از زنان در مقابل اولتیماتوم فیفا می‌دانند. طیبه سیاوشی در مقابل این عقیده می‌گوید:  «من به این دیدگاه‌ها اعتقادی ندارم و متوجه دیدگاه ابزاری نمی‌شوم، این عقیده پیشداوری است. قبل از آن‌که فیفا درخواست حضور زنان در ورزشگاه را داشته باشد زنان در بازی‌های ملی حضور داشتند. کما این‌که قبل از آن هم زنان به ورزشگاه می‌رفتند اما بنا به دلیل اتفاقاتی که رخ داد، این‌گونه با آن‌ها برخورد شد. من خروج زنان از ورزشگاه را در بازی‌های والیبال و بسکتبال بررسی می‌کردم، آن‌ها بدون هیچ حاشیه‌ای از ورزشگاه خارج می‌شدند. ورود زنان به ورزشگاه موردی است که با مطالبه داخلی در حال انجام است.»

رئیس کمیته ورزش زنان و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس: مطالبه حضور زنان در ورزشگاه از طرف آقایان هم پیگیری می‌شود و این قدم بزرگ رو به جلویی است

او در پاسخ به این پرسش که آیا در مواجهه با زنان شرایط روحی آن‌ها لحاظ می‌شود یا فقط هیجان آن‌ها برای تماشای یک مسابقه مدنظر قرار می‌گیرد؟ تاکید می‌کند: «برخی موارد که زنان پشت در ورزشگاه‌ها دستگیر شدند و اطلاع پیدا کردم با نیروی انتظامی تماس گرفتم و مشکلات زنان را مطرح کردم و لحاظ شده است. من به دوستان گفتم وقتی کسی پشت در ورزشگاه می‌ماند یا مشکلی برایش پیش می‌آید شما به من اطلاع می‌دادید و من آن را پیگیری می‌کردم. اما در حال حاضر عذاب وجدان دارم چرا ماجرای خانم خدایاری را به من اطلاع ندادند. پاسخ دادند که اکثر خانم‌ها پرسپولیسی هستند و این خانم استقلالی بوده است. این خانم ساکن تهران هم نبوده و متوجه مشکل او نشده‌ایم و نتوانستیم پرونده‌اش را گزارش کنیم. متاسفانه و بدبختانه این اتفاق برای این دختر رخ داد. در حال حاضر بحث این است که چه باید کرد. این‌گونه واکنش‌ها نباید کپی و مدل شوند. زنان باید با توانمندی مطالبات خود را پیگیری کنند. این اتفاق نادری که رخ داده بسیار دردناک است و هزینه‌ای را ایجاد می‌کند. اگر کسی مسئولیتی داشته قبل از این واقعه باید واکنش نشان داده و آن را پیگیری می‌کرد، 20 روز قبل از این واقعه من برای حضور زنان در بازی ایران ـ کامبوج صحبت کردم و متوجه شدم زنان می‌توانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. اما از سبک و سیاق آن خبر ندارم و نمی‌دانم خانم‌ها با گزینش کمتر یا بیشتر وارد ورزشگاه خواهند شد. امیدوارم از طریق شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های بالادستی تصمیم‌گیری و تدبیری شود تا این مطالبه داخلی به نتیجه برسد.»

رئیس کمیته ورزش زنان و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که امیدوارم این فضای هیجانی باری مضاعف بر ورزشگاه‌ها نشود، می‌افزاید: «مطالبه حضور زنان در ورزشگاه از طرف آقایان هم پیگیری می‌شود و این قدم بزرگ رو به جلویی است. ما به دستگاه‌های بین‌المللی چشم نداریم بلکه مطالبه حضور زنان در ورزشگاه از بطن جامعه برمی‌خیزد. مسئولان می‌توانند به راحتی این مطالبه را رصد و مدیریت کنند.»

منبع: سرنخ

کد خبر 463887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha