چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان مک‌کین گرچه در آمریکا به دلیل حضور در جنگ با ویتنام یک قهرمان در نظر گرفته می‌شود،

اما اینکه آیا او واقعا متولد آمریکاست، اکنون بر اساس شکواییه‌ای در برابر دادگاه بررسی می‌شود.

خبرگزاری آلمان از لس آنجلس گزارش داد، یک قاضی ایالتی در کالیفرنیا قرار است مشخص کند که آیا این نامزد جمهوری خواه رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا که در سال 1936 در منطقه کانال پاناما متولد شده است، واجد پیش‌شرط‌های حقوقی برای تصدی بالاترین مقام دولتی آمریکا هست یا خیر.

در قانون اساسی آمریکا بحث از «تابعیت به محض تولد (natural born citizen)» به میان آمده، اما به جزییات بیشتر در این خصوص اشاره نشده است.

مک‌کین تردیدی ندارد که شرایط این پیش‌شرط‌ها را برآورده کرده است. وکلای وی در سال 2000 نیز برای نامزدی او تحقیقات لازم را به عمل آورده بودند.

جیل هازلبیکر، سخنگوی تبلیغاتی او سوالات اینچنینی را «بی‌معنی» خوانده است.

این شکواییه دو صفحه‌ای روز ششم مارس در دادگاه منطقه‌ای ریورساید در کالیفرنیا مطرح شد.

اندرو آمز (Andrew Aames)، وکیل حقوقی در مقام شاکی اعلام کرد فقط قصد دارد به یک حکم صریح در دادگاه برسد و به تردیدها در این خصوص پایان دهد. او یکی از اعضای کلیدی در جبهه جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود، با این حال در جبهه دموکرات‌ها نیز فعال بوده است. وی معتقد است مک‌کین در این دادگاه شانس «بسیار خوبی» دارد.

منطقه کانال پاناما زمانی که مک‌کین در تاریخ 20 اوت 1936 در آنجا به دنیا آمد، جزو قلمرو آمریکا بود. پدر او در آن زمان عضو نیروی دریایی آمریکا بود.

از این رو کارشناسان حقوقی معتقدند تردیدی نیست که مک‌کین برخوردار از شرایط پیش‌شرط‌هایی است که برای ریاست جمهوری آمریکا نیاز است.

مسئله «تابعیت به محض تولد» سال‌هاست در آمریکا مورد بحث قرار می‌گیرد.

در جریان بازنگری در قانون اساسی این فرمول‌بندی برای ایالت‌های جوان موجب نگرانی شده است، زیرا احتمال برگزیده شدن رئیس جمهوری خارجی وجود خواهد داشت.

کد خبر 46373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز