کارشناس پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: در سال جاری تا کنون ۹ نفر به این علت جان خود را از دست داده‌اند.

مسمومیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  فارس محمدامیر کاویانی با اشاره به اینکه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: بی‌توجهی به نصب اصولی وسایل گرمایشی در فصول سرد سال موجب افزایش این موضوع شده است؛ در سال جاری تا کنون ۹ نفر به این علت جان خود را از دست داده‌اند.

کارشناس پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در خصوص نصب پکیج در ساختمان‌ها به‌خصوص مجتمع‌های مسکونی، افزود: در حال حاضر بسیاری از آپارتمان‌ها مجاز به نصب بخاری نیستند؛ پکیج برای گرم کردن نیاز به اکسیژن دارد، بنابراین واحدهایی که در آن‌ها پکیج نصب شده باید یک روزنه برای ورود اکسیژن در محل نصب داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه برای وسایل گرمایشی نصب دودکش استاندارد الزامی است؛ اظهار کرد: قبل از نصب بخاری از باز بودن مسیر خروج گاز مونوکسید کربن با چند آزمایش ساده اطمینان پیدا کنید.

کاویانی ادامه داد: با حرکت یک بطری نوشابه با طناب در مسیر لوله بخاری از باز بودن مسیر اطلاع پیدا کنید، همچنین سرد بودن لوله بخاری نشان‌دهنده این موضوع است که گاز مونوکسید کربن خارج نمی‌شود و احتمال گازگرفتگی وجود ندارد.

کارشناس پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در خصوص نصب بخاری بدون دودکش در واحدهای صنفی، توضیح داد: این باور غلط در بین برخی از واحدهای صنفی وجود دارد که باز بودن بخشی از درب مغازه از گازگرفتگی جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: باز بودن دائم درب واحد صنفی احساس مسمومیت را کاهش می‌دهد، اما اگر درب مغازه بسته باشد احتمال گازگرفتگی وجود دارد.

کاویانی با اشاره به اینکه فرو بردن لوله بخاری در سطل آب خطرناک است، اظهار داشت: مونوکسید کربن از آب خارج نمی‌شود، وقتی آب از گاز مونوکسیدکربن اشباع شود، مستقیما به داخل بخاری بازمی‌گردد و موجب گازگرفتی می‌شود.

کد خبر 463697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha