رئیس شبکه هپاتیت ایران با تکذیب محدودیت دسترسی به داروهای هپاتیت در ایران، به شرح جزئیات دارویی انواع این بیماری‌ و وضعیت دسترسی به داروهای آنها پرداخت.

هپاتیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر امیرعلی سهراب‌پور رئیس شبکه هپاتیت ایران، مهم‌ترین راه کنترل هپاتیت B را واکسیناسیون عمومی نوزادان دانست و گفت: واکسیناسیون از حدود ۳۰ سال قبل شروع شده و خوشبختانه توانسته است شیوع این عفونت را بسیار کاهش دهد. در مسیر حذف هپاتیت C نیز کاری که باید انجام شود، استراتژی حذف نقطه‌ای است. یعنی شهر به شهر باید به کانون‌های بیماری که عمدتا زندان‌ها و مراکز تجمع معتادان تزریقی است، ورود کرد و بیماریابی و درمان را انجام داد.

وی با تکذیب کمبود برخی اقلام دارویی بیماران مبتلا به هپاتیت مانند ریباویرین و داروهای ضد اچ‌آی‌وی از جمله افاویرنز و ریتوناویر، افزود: این خبر درست نیست. ریباویرین دارویی است که در رژیم‌های قدیمی درمان هپاتیت C مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه دیگر کاربرد ندارد. درمان استاندارد هپاتیت C در حال حاضر ترکیب سوفوسبوویر به همراه داکلاتاسویر است که روی تمام انواع ویروس هپاتیت C  اثر می‌کند و به صورت ۳ ماهه برای بیمار تجویز می‌شود.

سهراب‌پور با بیان این‌که در بیمارانی که سیروز کبدی دارند مدت درمان ۶ ماه خواهد بود، اظهار کرد: ما سال‌هاست که دیگر از داروی ریباویرین برای درمان هپاتیت C استفاده نمی‌کنیم. ۲ داروی دیگر یعنی افاویرنز و ریتوناویر هم اصلا داروهای هپاتیت C نیستند و داروهای ویروس اچ‌آی‌وی هستند. اگر در آن حیطه کمبودی وجود دارد، بنده بی‌اطلاعم و بهتر است همکاران عفونی که بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی را درمان می‌کنند، پاسخگو باشند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به این‌که در حال حاضر ۲ کارخانه داروهای هپاتیت C را تولید می‌کنند، گفت: در کنگره گوارش که اخیرا برگزار شد، از همکاران شنیدم که کارخانه سومی هم این کار را انجام خواهد داد. برای یک کشور ۸۰ میلیونی که تعداد بیماران هپاتیت C در آن کمتر از ۲۰۰ هزار نفر است، حتی ۳ کارخانه هم می‌تواند زیاد باشد و این کارخانه‌ها در رقابت اقتصادی با هم ممکن است دچار مشکل شوند. طبق اطلاعات بنده، قبلا ۲ کارخانه دیگر هم به تولید داروهای هپاتیت C مشغول بودند، اما نتوانستند در رقابت در بازار دوام بیاورند و خط تولید داروهای هپاتیت C را جمع کردند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که هیچ‌وقت یک شرکت دارویی با قطع خط تولید یک محصول دارویی تعطیل نمی‌شود، مگر این‌که از مشکلات مدیریتی دیگر رنج ببرد. بسیاری از داروها برای مدتی تولید می‌شوند و بسته به شرایط بازار خط تولید آنها جمع می‌شود و داروهای دیگر توسط شرکت‌ها تولید می‌شوند.

سهراب‌پور در ادامه با اشاره به آمار مبتلایان به هپاتیت B و C در کشور، بیان کرد: بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار بیمار هپاتیت C و حدود ۳/۱ میلیون بیمار هپاتیت B در کشور وجود دارند. تمام بیماران هپاتیت C نیازمند درمان هستند، اما حدود یک‌سوم بیماران هپاتیت B به دارو نیاز دارند و بقیه باید هر ۶ ماه سونوگرافی و آزمایش بدهند و تحت نظر باشند.

وی با بیان این‌که کشورمان در مورد هپاتیت B در وضعیت خوبی قرار دارد، افزود: همچنین روند کاهش شیوع بیماری در کشور مشهود است. اما در مورد هپاتیت C متاسفانه در سال‌های گذشته فعالیت جدی انجام نشده و فقط به برنامه‌های تلویزیونی و کمپین‌های با تاثیر محدود اکتفا شده است. خوشبختانه شبکه هپاتیت ایران، در دوره جدید، برنامه‌ریزی علمی و عملی را برای حذف نقطه‌ای به صورت پایلوت در شهر رفسنجان شروع کرده و این برنامه با قوت در حال اجراست. با تجربه شهر رفسنجان، شهرهای دیگر ایران هم یکی پس از دیگری وارد برنامه حذف خواهند شد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران در خصوص ریشه‌کنی هپاتیت C در میان زندانیان و خانواده‌های این افراد نیز گفت: زندانیان افرادی تنگدست و از نظر اجتماعی آسیب‌پذیر هستند. تشخیص و درمان هپاتیت C در آنها باید به صورت رایگان و در زندان‌ها انجام شود. ماه‌هاست که تعداد بیماران مبتلا به هپاتیت C که با پای خود به مطب‌های پزشکان مراجعه می‌کنند، کاهش یافته است. امروزه درمان هپاتیت C بیش از آن‌که یک مشکل طبی باشد، یک مشکل اجتماعی است و حذف آن تنها با فعالیت بین سازمانی و مشارکت نهادهای مردمی ممکن خواهد بود.

کد خبر 463497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha