رئیس سازمان غذا و دارو انتشار اخباری مبنی بر وجود کمبود در داروهای بیماران مبتلا به هپاتیت سی را تکذیب کرد.

محمدرضا شانه‌ساز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به آنچه که تحت عنوان کمبود داروهای بیماران هپاتیت سی و عدم دسترسی آنها به دوز مناسب این داروها گفته شده است، گفت: به طور کلی ۵ شرکت در زمینه تولید داروهای هپاتیت در کشور فعالیت می‌کنند که یکی از آنها کلیه داروهای مربوط به بیماران هپاتیت سی را به صورت انحصاری تولید می‌کرد. در حال حاضر کارخانه اصلی که تولیدکننده کلیه داروهای هپاتیت سی است، اعلام کرده قیمت‌های تعیین شده برایش سود و صرفه‌ای ندارد و بر همین اساس تولیدش را متوقف کرده است.

وی با بیان این‌که سازمان غذا و دارو در حال رایزنی با شرکت دارویی مذکور است که بر سر قیمت‌ این داروها به تفاهم برسند، افزود: این تولیدکننده چندین سال است که به قیمت‌ها اعتراض دارد و به همین دلیل تولید را متوقف کرده است که داریم مشکل را برطرف می‌کنیم. 

وی توضیح داد: در حال حاضر آن دسته از داروهای مورد نیاز بیماران هپاتیت سی را که شرکت مذکور تولیدکننده انحصاری آنها بوده با عنوان داروهای فوریتی به کشور وارد می‌کنیم. ما اعلام نیاز می‌کنیم و به شرکت‌ها مجوز واردات این داروها را می‌دهیم. در حال حاضر به این شکل داروها را تامین می‌کنیم.

شانه‌ساز بیان کرد: در عین حال، بخشی از داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به هپاتیت سی توسط تولیدکنندگان داخلی دیگر نیز در حال تولید است. در تامین داروی این بیماران مشکل خاصی نداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اظهاراتی مبنی بر این‌که دوز مناسب دارو به بیماران هپاتیت سی نمی‌رسد و این موضوع به ایجاد مشکل در درمان آنها منجر شده است، گفت: تیمی به عنوان تیم کارشناسی و علمی در حال بررسی موضوع هستند. اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، باید دوز داروی تولیدی‌مان را تغییر دهیم. 

وی ادامه داد: بخش اول از دارویی که تولیدکننده انحصاری داشت، هفته گذشته به کشور رسید و بخش‌های دیگر آن هم در حال واردات است. اقلام دیگر هم چند تولیدکننده در کشور دارند که در حال تولید هستند. 

کد خبر 461625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha