چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

محمد هاشمی*: در کشورهای مردمسالار یا دمکراتیک، انتخابات آزاد همراه با شرایط لازم برای رقابت و نیز فضای سالم انتخاباتی مهم‌ترین شاخص دمکراسی است ...

و به این لحاظ در کشور ما که به‌عنوان الگوی جهان اسلام و حتی جهان آزاد شناخته می‌شود و در شرایطی که رفتار دولت و ملت ایران به شدت مورد توجه جهانیان است برگزاری انتخاباتی شکوهمند برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است؛ از طرفی توجه داشته باشیم که دشمنان نظام همواره بر طبل جدایی مردم از مسئولان و دلسرد شدن مردم می‌کوبند و از این راه سعی در تضعیف نظام دارند.

 از شاخص‌های مورد توجه دشمنان، میزان مشارکت مردم در انتخابات است، درصورتی که میزان مشارکت بالا باشد این امر باعث خنثی‌سازی‌ تبلیغات دشمن شده و حتی در اجرای توطئه‌های دشمنان اثر بازدارندگی دارد اما اگر میزان مشارکت کاهش داشته باشد، این امر موجب امید دشمن در ادامه راه ناصوابش می‌شود. از این‌رو باید مردم و مسئولان تلاش کنند این انتخابات از انتخابات گذشته باشکوهتر برگزار شود.

میزان مشارکت و نوع انتخابات مردم از عواملی است که می‌تواند مورد استفاده جناح‌های سیاسی قرار گیرد و از آن به نفع خود بهره‌برداری کنند. از این لحاظ نوع انتخاب مردم در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و سیاست‌های اجرایی کشور می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

تشکیل مجلسی منسجم و کارآمد می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند، اگر چه نمایندگان کار اجرایی مستقیمی در دست ندارند ولی شناخت درست از مشکلات کشور به تصویب قوانین مناسب و راهگشا منجر شده و علاوه بر آن با نظارت دقیق بر اجرا و اعمال قوانین و برنامه‌های مصوب، مشکلات مردم را حل کنند.

مجلس می‌تواند از انحراف در برنامه‌های اجرایی دیگر قوا و سازمانها جلوگیری کند. حتی می‌تواند دولت قوی و منسجم و کارآمد روی کار آورد، چرا که بالاخره وزرا باید از مجلس رای اعتماد بگیرند و اگر مجلس به وزرای ضعیف رای ندهد و وظیفه نمایندگی و مصالح کشور و مردم را مقدم بر مصالح گروهی یا دولتی بدارد، قطعا نقش تعیین‌کننده تری در حل مسائل کشور خواهد داشت.

* عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

کد خبر 46334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز