شستن درست دست‌ها با آب و صابون یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت شما در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصول سرد سال است.

washing hands

برای شستن دست‌هایتان ابتدا آن‌ها را با آب مرطوب کنید بعد صابون را به دستتان بمالید به‌طوری‌که همه سطوح دست را بپوشاند و بعد برای ۲۰ ثانیه به‌شدت دست‌هایتان را به هم بمالید.

هنگام مالیدن دست‌ها به هم با آب و صابون تمام کثافات و ذرات میکروبی از سطح پوست آزاد می‌شوند. سپس در صابون به دام می‌افتند و هنگام آب کشیدن دست‌ها این میکروب‌ها و کثافات از دست‌ها زدوده می‌شوند.

دمای آب از این لحاظ اهمیت چندانی ندارد، بلکه آنچه مهم است، مدت‌زمانی است که شما صرف مالیدن دست‌ها به هم و آب کشیدن درست آن‌ها می‌کنید.

اگر در موقعیتی هستید که امکان شستن دست‌هایتان را ندارید، می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست با محتوای الکل ۶۰ تا ۹۵ درصد استفاده کنید. فقط باید بدانید که این محلول‌های ضدعفونی‌کننده به‌اندازه آب و صابون مؤثر نیستند.

این محلول‌های ضدعفونی‌کننده را در مکان‌های مانند ماشین، میز کار یا کوله‌پشتی‌تان نگهدارید. ازآنجایی‌که این محلول‌ها پایه الکی دارند، باید در جایی دور از دسترس کودکان نگهداری شوند. کودکان فقط تحت نظر بزرگ‌سالان باید از این محلول‌ها استفاده کنند.

بااینکه سازندگان محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست ادعا می‌کنند این محلول‌ها ۹۹ درصد باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برند، بعضی از میکروب‌ها در برابر آن‌ها مقاوم هستند، ازجمله «نورو ویروس‌ها» و برخی از باکتری‌های بیماری‌زا.

بااینکه این محلول‌ها در شرایط معمول می‌توانند نقش سودمندی در بهداشت دست داشته باشند، نباید فراموش که آن‌ها نمی‌توانند جای شستن درست دست با آب و صابون را بگیرند.

شستن دست‌ها میکروب‌های بیشتر و همچنین بسته به چیزهایی که دست‌هایتان با آن‌ها در تماس بوده‌اند، برخی مواد شیمیایی را از روی دست‌های شما پاک می‌کند.

کد خبر 463154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha