تحریم، جان گروهی از بیماران ایرانی به‌خصوص کودکان را نشانه گرفته است؛ یک روز بیماران پروانه‌ای‌، یک روز تالاسمی‌ها، یک روز دیالیزی‌ها. تاکنون ۱۵ کودک پروانه‌ای به دلیل کمبودهای ناشی از تحریم‌های آمریکا جان باخته‌اند و این چرخه ادامه دارد.

بیماران پروانه‌ای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ‌مدتی است که بحث کمبود پانسمان‌های مورد نیاز بیماران پروانه‌ای خبرساز شده و سیدحمیدرضا هاشمی گلپایگانی مدیرعامل خانه EB چند روز پیش گفت: اعمال تحریم‌ها بر ملزومات پزشکی بیماران ای‌بی (پروانه‌ای) تاسف‌بار است.

هاشمی عنوان کرده بود که اگر پانسمان میپلکس در اختیار کودکان مبتلا به ای‌بی قرار نگیرد، آنها درد شدیدی را در اندام‌شان متحمل می‌شوند. بیماران ای‌بی، بی‌نهایت به این پانسمان نیازمندند و متاسفانه برای‌ آنها درمان جایگزینی هم وجود ندارد.

امروز در شرایط تحریم این پانسمان‌ها مجبوریم از پمادهای ترکیبی و گازوازلینه‌های چرمی استفاده کنیم. در حالی که تمام این پانسمان‌ها یک‌دهم تاثیر پانسمان میپلکس را ندارند.

بعد از این اظهارات بود که وزارت بهداشتی‌ها هم نسبت به وضعیت بیماران پروانه‌ای واکنش نشان دادند و ضمن تأیید اعمال تحریم و فشار از سوی آمریکا بر دارو و ملزومات پزشکی بیماران ایرانی، اعلام کردند که از راه‌های مختلفی دارو و ملزومات مورد نیاز همه بیماران را تامین خواهند کرد.

مهندس حسین صفوی رئیس اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: با اینکه شرکت سوئدی پانسمان مورد نیاز را به بیماران نمی‌داد، توانستیم پانسمان را از طریق دیگر برای بیماران تأمین کنیم. بر همین اساس آخرین محموله پانسمان ای‌بی مردادماه امسال تحویل خانه ای‌بی شده و محموله جدید هم تا پایان آبان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

صفوی این نوید را داده که در صورت همکاری خانه ای‌بی، تولیدکننده محصولات پیشرفته پانسمان که در زخم پای دیابتی و سوختگی فعالیت می‌کند، می‌تواند برای مدتی محصولات مورد نیاز بیماران پروانه‌ای را هم تولید کند تا به ورود آنها از کشورهای خارجی متکی نباشیم.

  • شرکت سوئدی پانسمان نداد

در این زمینه دکتر مهدی شادنوش رئیس مرکز پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت‌ با اشاره به وضعیت تامین پانسمان میپلکس برای بیماران ای‌بی گفت: شکی نیست که تحریم‌های غیرانسانی و ناجوانمردانه آمریکا وجود دارد. آنها ادعا می‌کنند که غذا و دارو تحریم نشده، اما دروغ است.

دکتر شادنوش افزود: بعد از پیگیری‌هایی که ما از طریق سفارت‌مان انجام دادیم، شرکت سوئدی که مسئول تامین پانسمان میپلکس در دنیاست، در نامه‌ای رسمی طی ماه‌های قبل اعلام کرد که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند این پانسمان‌ها را در اختیار ما قرار دهند.

  • پروانه‌ای‌ها نگران نباشند

رئیس مرکز پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت‌ ادامه داد: البته با درایت و مدیریت فرزندان همین مملکت که تلاش می‌کنند بیماران دچار مشکل نشوند، از طرق دیگر و به صورت غیررسمی به هر شکلی که بود، این پانسمان‌ها تامین شد و تا حد امکان برنامه‌ریزی شده که این پانسمان‌ها به مرور در اختیار بیماران قرار گیرد و بیماران نگران باشند.

وی تاکید کرد: دست‌اندرکاران وزارت بهداشت و مراکز فراوزارت‌خانه‌ای تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا نه‌ تنها در خصوص بیماران ای‌بی، بلکه درباره سایر بیماران خاص هم که این روزها خیلی درباره  آن‌ها دچار مشکل هستیم، اذیت نشوند.

دکتر شادنوش تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم مراقبت کنیم تا کمترین عوارض متوجه بیماران شود. البته در حال حاضر به میزان مورد نیاز پانسمان میپلکس داریم.

  • خلف وعده شرکت اروپایی

رئیس مرکز پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت‌ با بیان اینکه فشار تحریم فقط محدود به پانسمان‌های میپلکس نیست، گفت: به عنوان مثال لازم بود که امکانات دستگاه‌های دیالیزمان را به‌روز کنیم. همچنین قرار بود مراکز دیالیز را توسعه دهیم و دستگاه‌های جدید را جایگزین دستگاه‌های فرسوده کنیم. بر این اساس برای واردات تعدادی دستگاه برنامه‌ریزی کردیم تا زیرساخت‌هایمان را تقویت کنیم.

دکتر شادنوش گفت: ما با زحمت زیاد کار را پیش بردیم و در تهیه ارز، انتقال ارز و ... اقداماتی انجام دادیم،  اما در لحظه آخر با اینکه پول را پرداخته بودیم، شرکت تامین‌کننده اروپایی با عنوان تحریم، دستگاه‌ها را در اختیار ما قرار نمی‌داد.

وی افزود: البته توانسته‌ایم تمام برنامه‌های خود را انجام دهیم و خوشحالیم که این نوید را به بیماران دیالیزی‌مان بدهیم که ار این به بعد راحت‌تر و در مراکز توسعه‌یافته‌تر خدمات دریافت خواهند کرد.

کد خبر 463072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha