چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

رقابت‌های کشوری رباتیک با حضور ۱۵۰ تیم در ۲ بخش دانش آموزی و دانشجویی صبح امروز چهارشنبه به میزبانی شهرستان تنکابن استان مازندران آغاز شد.

رباتیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دبیر برگزاری مسابقات کشوری رباتیک در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : این رقابت ها با هدف ارتقای دانش فنی، مهارت و خلاقیت دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه مند به این رشته برگزار می شود.

سید اسماعیل نجفی افزود:  این رقابت به مدت دو روز و به میزبانی موسسه آموزش عالی آیندگان و همکاری آموزش و پرورش شهرستان تنکابن برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در این رقابت ها لیگ دانشجویی و دانش‌آموزشی به‌ صورت جداگانه برگزار می شود، افزود : در این دوره از رقابت ها شرکت کنندگان به صورت تیمی و انفرادی در ۷ لیگ مختلف دانشجویی و دانش‌آموزی شامل مسیریاب، جنگجو، آتش نشان، نوریاب، نمایشی، ماشین های کنترلی و اختراعات و ابتکارات به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر برگزاری مسابقات کشور رباتیک  با بیان اینکه همواره ایران در حوزه تولید دانش رباتیک جزء برترین کشورهای حال حاضر دنیا قرار دارد، اظهار داشت : به نفرات اول تا سوم این رقابت ها به ترتیب ۵، ۴ و ۳ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این رقابت ها و تلاش و جدیت جوانان فعال این حوزه، شاهد موفقیت ها بیشتری در رقابت های بین المللی باشیم.

در حال حاضر ۵۰ انجمن رباتیک در سطح ۱۸۰ دانشگاه و موسسه رباتیک کشور فعال است و مابقی دانشگاه‌های فاقد انجمن هم تیم‌های رباتیک دارند.

نخستین بار کلمه ربات  از سوی نویسنده‌ای از اهالی چکسلواکی به نام کارل چاپک و در نمایشنامه‌ای به اسم کارخانه ربات‌سازی روسومدر سال ۱۹۲۰ معرفی شد و این کلمه از واژه اسلاوی روبوتا به دست آمده‌ که در اصل به معنی کارگر است.

مسابقات ربوکاپ نیز از سال ۱۹۹۶ در ژاپن آغاز شد و در سال ۱۹۹۷ این رقابت ها بین المللی گردید و  تیم های ایرانی از سال ۱۹۹۸ در این رقابت ها شرکت کردند که ابتدا تیم‌هایی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در این مسابقات حضور داشتند و از سال ۲۰۰۲ تیم‌های دانشگاه آزاد نیز وارد این مسابقات شدند.

در طول این سال ها ایرانی ها در رقابت های بین المللی حضوری فعال و پررنگ داشتند و توانستند به مقام های ارزشمندی دست یابند که مورد توجه فدراسیون جهانی قرار گرفت.

پروفسور برنارد راث از اعضای فدراسیون جهانی ربوکاپ و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا درباره موفقیت ایرانی ها در این زمینه گفته که؛ به نظرم علم رباتیک در ایران همانند کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و ژاپن پیشرفت داشته و همه تجهیزاتی که در این کشورها وجود دارد در ایران هم دیده می شود و این کشور همراه با سایر کشورهای جهان در حال پیشرفت در علم رباتیک است.

با وجود چنین افتخاراتی اما موضوع توسعه و پیشرفت فضای رباتیک و هوش مصنوعی با چالش هایی نیز همراه است که از جمله آن می توان به فاصله‌ بین پژوهش و دانشگاه‌های کارآفرین، عدم تشکیل ستاد رباتیک در کشور و به روز رسانی نشدن دروس دانشگاه ها در این حوزه اشاره کرد.

امروزه مسابقات رباتیک در بسیاری از استان ها و شهرها برگزار می شود که مورد توجه بسیاری از علاقه مندان در سنین مختلف قرار گرفته است و این بار شهرستان تنکابن در غرب مازندران میزبان رقابت های کشوری است.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.

کد خبر 463036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha